Dokument neplatný

Směrnice děkana pro realizaci studijních programů a státní závěrečné zkoušky
na Fakultě stavební ČVUT v Praze

Část první
ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ

Článek 1

 

  1. Podmínky studia stanoví zákon č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách). Pro podmínky studia na Českém vysokém učení technickém v Praze (dále jen "ČVUT") znění zákona specifikuje Statut ČVUT, zejména jeho přílohy: a dále vnitřní předpisy ČVUT:
  2. Tato směrnice děkana upravuje podrobnosti podmínek studia na Fakultě stavební ČVUT v Praze (dále jen "fakulta") ve všech akreditovaných bakalářských, magisterských a doktorských studijních programech.

 

Část druhá
STUDIUM V BAKALÁŘSKÝCH A MAGISTERSKÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMECH

Článek 2
Průběh studia

 

  1. Studium v bakalářských a magisterských studijních programech se řídí články 7 až 20 SZŘ.

  2. Studijní plán je součástí studijního programu a je sestavován pro jednotlivé studijní obory. Obsahuje seznam předmětů, jejichž absolvování a zakončení je nutnou podmínkou pro řádné ukončení studijního programu. Studijní plán:
    1. Vymezuje skupiny jednotlivých předmětů podle volitelnosti na povinné, povinně volitelné a volitelné. Povinné předměty jsou základem studia pro studijní program a obor, volbou volitelných skupin předmětů (profesních modulů nebo zaměření) v rámci studijního oboru si student sám určuje profesní zaměření svého odborného profilu a volitelnými předměty si rozšiřuje odborný profil podle svého zájmu. O absolvování profesního modulu nebo zaměření se studentovi vydá na jeho žádost potvrzení.
    2. Vymezuje návaznosti předmětů, pokud je to třeba. Návazností se rozumí splnění všech předepsaných povinností (zápočet, klasifikovaný zápočet, zkouška) určeného předmětu před konáním zkoušky z daného předmětu, nestanoví-li doporučený časový plán studia jinak.
    3. Stanovuje závazně kontrolované úseky studia (semestr, akademický rok, blok studia) včetně podmínek pro jejich úspěšné splnění. Způsoby kontroly jsou stanoveny v dokumentaci studijního programu.
    4. Určuje semestr, ve kterém je předmět obvykle vypisován.

  3. Termíny a organizace zápisu do semestrů jsou stanoveny vyhláškou děkana a zveřejněny vývěskou na studijním oddělení a na webové stránce fakulty.

  4. Student může do dvou týdnů po zahájení výuky v semestru požádat na studijním oddělení o změnu zapsaných předmětů (zrušit zápis nebo zapsat nový předmět). Po dvou týdnech se všechny zapsané předměty stávají závaznými pro daný semestr a žádný další předmět již nelze zapsat nebo zrušit.

  5. Zápočet nebo klasifikovaný zápočet lze získat nejpozději do konce zkouškového období semestru, ve kterém byl předmět zapsán.

  6. Zkoušku lze konat nejpozději do konce zkouškového období semestru, ve kterém byl předmět zapsán.

  7. Výsledek zkoušky, získání zápočtu a hodnocení klasifikovaného zápočtu předá katedra do informačního systému fakulty (databáze KOS) do třech pracovních dnů po termínu zkoušky nebo získání zápočtu. Neudělené zápočty nebo klasifikované zápočty je nutné předat do informačního systému do třech pracovních dnů po skončení zkouškového období.

  8. Podmínkou pro zápis diplomové práce v magisterském studiu je splnění všech studijních povinnosti za celé magisterské studium, tj. složení všech zápočtů, klasifikovaných zápočtů a zkoušek z předmětů předepsaných studijním plánem.

  9. Podmínkou pro zápis bakalářské práce v bakalářském studiu je získání stanoveného počtu kreditů a absolvování předmětů předepsaných v dokumentaci studijního programu.

  10. Uznání úseku studia (semestru, akademického roku nebo bloku) a jednotlivých předmětů definují čl. 17 odst. 10 a čl. 19 odst. 2 SZŘ. Žádost o uznání úseků studia nebo předmětů podává student na studijní oddělení při prvním zápisu po přijetí ke studiu.

  11. Žádosti studentů týkající se studijních záležitostí (např. přerušení studia dle čl. 17 odst. 6 SZŘ), ve kterých se studenti odvolávají na zdravotní důvody, je nutné dokládat lékařskou zprávou od praktického či odborného lékaře, případně z nemocničního zařízení (s podpisem a razítkem příslušného lékaře), v níž musí být uvedeny následující údaje: den vzniku a předpokládaný den ukončení neschopnosti ke studiu, důvod neschopnosti ke studiu.

  12. Ukončení studia definuje čl. 20 SZŘ. Studentovi se ukončuje studium nesplněním požadavků vyplývajících ze studijního programu podle čl. 20 odst. 5 b) SZŘ zejména v těchto případech:
    1. pokud se nedostaví v určeném termínu k zápisu do příslušného semestru studia (čl. 17 odst. 5 SZŘ),
    2. pokud se nedostaví k zápisu po přerušení studia (viz čl. 17 odst. 9 SZŘ)
    3. pokud nezíská minimální počet kreditů nutný pro pokračování ve studiu podle čl. 18 odst. 5 SZŘ,
    4. pokud nezíská zápočet, klasifikovaný zápočet nebo nevykoná zkoušku při druhém zápisu téhož předmětu (čl. 12 odst. 3 a čl. 13 odst. 5 SZŘ),
    5. pokud nesplní některou z kontrol plnění studijních povinností během studia stanovených v dokumentaci studijního programu (čl. 7 odst. 4c) SZŘ),
    6. pokud nesloží státní závěrečnou zkoušku v termínu stanoveném v čl. 21 odst. 9 nebo odst. 10 SZŘ,
    7. pokud je i při opakování státní závěrečné zkoušky hodnocen klasifikačním stupněm F (čl. 22 odst. 6 SZŘ).

    Dnem ukončení studia podle čl. 20 odst. 5b) SZŘ je den, kdy rozhodnutí o ukončení studia nabylo právní moci.

 

Článek 3
Zařazování do studijních oborů

 

  1. V bakalářském studijním programu "Stavební inženýrství" jsou studenti od pátého semestru (druhého bloku studia) zařazováni na základě výběrového řízení do studijních oborů. Přihlíží se k zájmu studentů o studijní obor, jejich studijním výsledkům v 1. až 3. semestru a ke kapacitním možnostem jednotlivých studijních oborů. O zařazení studenta do studijního oboru rozhoduje s konečnou platností děkan.

  2. Výběrové řízení je organizováno v průběhu čtvrtého semestru. Studenti jsou informováni o vyhlášení výběrového řízení vyhláškou děkana zveřejněnou na studijním oddělení a na webové stránce fakulty. Výběrového řízení se účastní všichni studenti bakalářského studijního programu "Stavební inženýrství", kteří se v následujícím roce budou zapisovat do druhého bloku studia.

  3. Pro účely zařazování do studijních oborů se studijní výsledky hodnotí poměrem: počet splněných kreditů / vážený studijní průměr (stanovený podle čl. 16 SZŘ).

  4. Při vyhodnocení výběrového řízení bude u studentů, kterým byly uznány některé předměty z předcházejícího studia, přihlédnuto k této skutečnosti.

  5. Po uzavření výběrového řízení povoluje děkan přestup na jiný studijní obor pouze ze závažných důvodů.

 

Článek 4
Pedagogické rady

 

  1. Pedagogická rada bakalářského nebo magisterského studijního programu (dále jen "PRP") je základním odborným orgánem studia. Za svou činnost odpovídá děkanovi fakulty.

  2. Je-li studium v bakalářském nebo magisterském programu členěno na obory, je PRP členěna na pedagogické rady oborů (dále jen "PRO"), které zabezpečují odbornou činnost v rámci těchto studijních oborů. PRO jsou povinny respektovat usnesení PRP.

  3. PRP nebo PRO má minimálně pět členů z řad akademických pracovníků fakulty. Předsedové PRO jsou ze své funkce členy PRP. Předsedu a členy PRP nebo PRO jmenuje a odvolává děkan po projednání v kolegiu děkana.

  4. PRP zejména:
    1. předkládá děkanovi návrhy na úpravy nebo vytvoření nových oborů,
    2. sestavuje studijní plán pro blok studia společný pro všechny obory a provádí jeho aktualizaci,
    3. koordinuje nabídku volitelných předmětů předkládanou katedrami pro studijní program,
    4. na základě výsledků výběrového řízení předkládá děkanovi návrh na zařazení studentů do studijních oborů,
    5. není-li ustavena PRO, plní PRP funkci PRO podle odst. 5.
  5. PRO zejména:
    1. sestavuje studijní plán pro oborový blok studia a provádí jeho aktualizaci,
    2. sestavuje nabídku volitelných skupin předmětů (profesních modulů nebo zaměření) v rámci studijního oboru,
    3. koordinuje nabídku volitelných předmětů předkládanou katedrami pro studijní obor.

 

Článek 5
Státní závěrečná zkouška

 

  1. Státní závěrečná zkouška (dále jen "SZZ") se řídí články 21 až 23 SZŘ.

  2. Předsedu, místopředsedu a členy zkušební komise jmenuje děkan podle čl. 21 odst. 2 SZŘ. Mezi členy komise jmenované pro obhajobu diplomové nebo bakalářské práce musí být nejméně jeden významný odborník, který není zaměstnancem ČVUT.

  3. Termíny konání SZZ nebo jejich částí stanoví děkan v časovém plánu akademického roku. Konkrétní jmenný rozpis s uvedením data a hodiny SZZ stanovují příslušné katedry a zveřejňují jej na webových stránkách fakulty. Předpoklady pro připuštění ke SZZ jsou uvedeny v dokumentaci studijního programu.

  4. SZZ se skládá z několika částí, z nichž každá se klasifikuje zvlášť:
    a) obhajoby diplomové nebo bakalářské práce (dále jen "ZP"),
    b) ústních zkoušek z tematických okruhů.
    Části SZZ a jednotlivé tematické okruhy jsou uvedeny v dokumentaci studijního programu ve studijních plánech jednotlivých studijních oborů. V průběhu SZZ též student podá krátkou informaci o odborné praxi, je-li její absolvování součástí studijního plánu.

  5. Témata ZP vycházejí z potřeb praxe nebo z vědeckovýzkumné činnosti kateder. Jejich zaměření, rozsah a náročnost jsou diferencovány u magisterského a bakalářského studia. Témata vypisují vedoucí kateder, za organizaci přihlášek studentů na témata ZP odpovídá příslušný zástupce proděkana pro pedagogickou činnost.

  6. Vedoucí ZP, konzultanty, zásady vypracování těchto prací, kritéria jejich hodnocení, termíny odevzdání a další náležitosti určuje vedoucí katedry podle pokynů děkana fakulty.

  7. ZP zadává katedra nejpozději první týden semestru, v němž má student ZP zapsanou. Zadání ZP je na předepsaném formuláři, kde je uveden název práce, název práce v anglickém jazyce, jméno studenta, termín zadání a odevzdání práce, vedoucí ZP a zásady zpracování ZP. Zadání podepisuje vedoucí katedry, vedoucí ZP a student potvrzuje převzetí zadání. Nejpozději do konce 2. týdne výuky v semestru provede katedra zápis do informačního systému fakulty a odešle kopii zadání ZP na studijní oddělení.

  8. ZP může být vypracována v českém, slovenském nebo anglickém jazyce a musí obsahovat:
    - zadávací formulář
    - abstrakt a klíčová slova v českém a anglickém jazyce
    - prohlášení o samostatném zpracování práce a úplnosti citací použitých pramenů
    - úvodní rozbor zadané problematiky
    - řešení zadaného úkolu
    - závěrečné zhodnocení výsledků
    - seznam použité literatury
    - obsah včetně seznamu případných příloh.

    ZP se odevzdává v jednom vyhotovení. Bližší specifikaci požadavků na obsah může stanovit vedoucí katedry, která ZP zadala.

  9. Odevzdání ZP potvrzuje vedoucí ZP do studijního průkazu. V odůvodněných případech může místo zápisu do studijního průkazu zaslat vedoucí ZP na studijní oddělení seznam studentů, kteří odevzdali ZP.

  10. Nejpozději 14 dní před termínem konání SZZ určí vedoucí katedry oponenta ZP z řad odborníků z praxe nebo akademických pracovníků.

  11. Vedoucí ZP hodnotí a klasifikuje ZP podle čl. 15 odst. 1 SZŘ a hodnocení odevzdá vedoucímu katedry. Oponent vypracuje posudek ZP, v němž ji zhodnotí a klasifikuje podle čl. 15 odst. 1 SZŘ, a posudek odevzdá vedoucímu katedry. Vedoucí katedry umožní studentovi nejpozději tři dny před termínem SZZ, aby se seznámil s hodnocením ZP vedoucím ZP a s oponentským posudkem včetně klasifikace.

  12. Při obhajobě ZP se student vyjádří k připomínkám uvedeným v hodnocení ZP vedoucím ZP a v oponentském posudku a odpovídá na otázky ve všeobecné rozpravě.

  13. Zkoušku studenta z tematického okruhu vede člen komise určený předsedou, doplňující otázky mohou klást i ostatní členové komise. O klasifikaci zkoušky z tematického okruhu rozhoduje zkušební komise s přihlédnutím k návrhu zkoušejícího.

  14. Jednotlivé části i SZZ jako celek se klasifikují stupnicí podle čl. 15 odst. 1 SZŘ. Obhajobu ZP klasifikuje zkušební komise s přihlédnutím ke klasifikaci práce vedoucím a oponentem. Číselná hodnota výsledného hodnocení SZZ se stanoví:
    a) V bakalářských studijních programech na základě váženého průměru získaného z číselné hodnoty odpovídající hodnocení obhajoby bakalářské práce s váhou 40% a číselných hodnot odpovídajícím hodnocení obou ústních zkoušek, a to každé s váhou 30%.
    b) V magisterských studijních programech na základě váženého průměru získaného z číselné hodnoty odpovídající hodnocení obhajoby diplomové práce s váhou 70% a číselné hodnoty odpovídající hodnocení ústní zkoušky s váhou 30%.

  15. Výsledná klasifikace SZZ se stanoví na základě číselné hodnoty výsledného hodnocení SZZ takto:

     

    Výsledná klasifikace SZZČíselná hodnota
    výsledného hodnocení SZZ
    A1,00 - 1,24
    B1,25 - 1,74
    C1,75 - 2,24
    D2,25 - 2,74
    E2,75 - 3,00

    Pokud byla kterákoli dílčí část SZZ hodnocena klasifikačním stupněm F, je i výsledná klasifikace SZZ hodnocena stupněm F.

  16. Komise může podat děkanovi návrh na udělení pochvaly za vynikající zpracování a obhajobu ZP.

 

Část třetí
STUDIUM V DOKTORSKÝCH PROGRAMECH

Článek 6
Průběh studia

 

  1. Studium v doktorských studijních programech se řídí články 24 až 35 SZŘ.

  2. Studijní blok (čl. 31 SZŘ) se skládá z absolvování 6 povinných odborných předmětů a případně dalších volitelných předmětů, jazykové přípravy a odborné činnosti doktoranda.

  3. V rámci jazykové přípravy má každý doktorand studující v českém jazyce povinnost složit zkoušku z anglického jazyka. Absolvování výuky není nutné, pokud doktorand jazyk ovládá a je schopen složit zkoušku dle požadavků katedry jazyků. Doktorand studující v jazyce anglickém má povinnost složit zkoušku z jednoho světového jazyka vyučovaného na katedře jazyků kromě jazyka anglického a jeho rodného jazyka.

  4. Součástí odborné činnosti doktoranda je vypracování písemné studie a rozprava o disertační práci. Konání odborné rozpravy se řídí Pokyny k provádění odborné rozpravy v doktorském studiu na FSv ČVUT v Praze.

  5. Konání Státní doktorské zkoušky (dále jen "SDZ") se řídí čl.34. SZŘ. Studenti doktorského studia v prezenční i kombinované formě mají povinnost složit SDZ do 4 let od data nástupu do studia (s možným prodloužením maximálně o 1 rok na základě odůvodněné žádosti schválené děkanem). Tato povinnost se týká studentů, kteří zahájili studium po 31. 8. 2013.

  6. Obhajoba disertační práce se řídí čl. 35 SZŘ. Student je povinen dodat spolu s Žádostí o povolení obhajoby i veškeré přílohy určené ve stanoveném formuláři.

 

Část čtvrtá
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

Článek 7

 

  1. V případech, v nichž o studijních záležitostech rozhoduje děkan, obracejí se na něj studenti se žádostmi zpravidla prostřednictvím příslušného zástupce proděkana pro pedagogickou činnost podle svého studijního programu nebo oboru. Svou písemnou žádost podávají u referentky studijního oddělení. Studenti doktorských studijních programů se na děkana obracejí se svými žádostmi prostřednictvím proděkana pro vědu a výzkum, své písemné žádosti podávají u referentky pro doktorské studium na oddělení vědy a výzkumu.

  2. V případech, které nejsou řešeny předpisy uvedenými v čl. 1 odst. 1 ani touto směrnicí, jakož i v případech sporných, rozhoduje děkan.

  3. Zrušuje se Směrnice děkana pro realizaci studijních programů a státní závěrečné zkoušky na Fakultě stavební ČVUT v Praze ze dne 30. 6. 2011.

  4. Tato směrnice byla projednána Akademickým senátem fakulty dne 29. 5. 2013. Změna této směrnice byla projednána Akademickým senátem fakulty dne 13. 11. 2013

  5. Tato směrnice nabývá účinnosti od akademického roku 2013/2014.

 

V Praze dne 13. 11. 2013

prof. Ing. Alena Kohoutková, CSc.
děkanka