Legislativa
:
Směrnice děkana 2013
Dokument neplatný
Směrnice děkana pro realizaci studijních programů a státní závěrečné zkoušky
na Fakultě stavební ČVUT v Praze
BEZ ZAPRACOVANÝCH ZMĚN SCHVÁLENÝCH NA ZASEDÁNÍ AS DNE 13.11.2013 !
Článek 1
Základní ustanovení
- Podmínky studia stanoví zákon č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů
(zákon o vysokých školách). Pro podmínky studia na Českém vysokém učení technickém v Praze (dále
jen "ČVUT") znění zákona specifikuje Statut ČVUT, zejména jeho přílohy:
a dále vnitřní předpisy ČVUT:
- Tato směrnice děkana upravuje podrobnosti podmínek studia na Fakultě stavební ČVUT v Praze (dále jen "fakulta")
ve všech akreditovaných bakalářských, magisterských a doktorských studijních programech.
Článek 2
Studium v bakalářských a magisterských studijních programech
- Studium v bakalářských a magisterských studijních programech se řídí články 7 až 20 SZŘ.
- Studijní plán je součástí studijního programu a je sestavován pro jednotlivé studijní obory. Obsahuje seznam předmětů,
jejichž absolvování a zakončení je nutnou podmínkou pro řádné ukončení studijního programu. Studijní plán:
- Vymezuje skupiny jednotlivých předmětů podle volitelnosti na povinné, povinně volitelné a volitelné. Povinné předměty
jsou základem studia pro studijní program a obor, volbou volitelných skupin předmětů (profesních modulů nebo zaměření)
v rámci studijního oboru si student sám určuje profesní zaměření svého odborného profilu a volitelnými předměty
si rozšiřuje odborný profil podle svého zájmu. O absolvování profesního modulu nebo zaměření se studentovi vydá na jeho
žádost potvrzení.
- Vymezuje návaznosti předmětů, pokud je to třeba. Návazností se rozumí splnění všech předepsaných povinností (zápočet,
klasifikovaný zápočet, zkouška) určeného předmětu před konáním zkoušky z daného předmětu, nestanoví-li doporučený
časový plán studia jinak.
- Stanovuje závazně kontrolované úseky studia (semestr, akademický rok, blok studia) včetně podmínek pro jejich úspěšné splnění.
Způsoby kontroly jsou stanoveny v dokumentaci studijního programu.
- Určuje semestr, ve kterém je předmět obvykle vypisován.
- Termíny a organizace zápisu do semestrů jsou stanoveny vyhláškou děkana a zveřejněny vývěskou na studijním oddělení a na webové
stránce fakulty.
- Student může do dvou týdnů po zahájení výuky v semestru požádat na studijním oddělení o změnu zapsaných předmětů (zrušit zápis
nebo zapsat nový předmět). Po dvou týdnech se všechny zapsané předměty stávají závaznými pro daný semestr a žádný další předmět
již nelze zapsat nebo zrušit.
- Zápočet nebo klasifikovaný zápočet lze získat nejpozději do konce zkouškového období semestru, ve kterém byl předmět zapsán.
- Zkoušku lze konat nejpozději do konce zkouškového období semestru, ve kterém byl předmět zapsán.
- Výsledek zkoušky, získání zápočtu a hodnocení klasifikovaného zápočtu předá katedra do informačního systému fakulty (databáze KOS)
do třech pracovních dnů po termínu zkoušky nebo získání zápočtu. Neudělené zápočty nebo klasifikované zápočty je nutné předat do
informačního systému do třech pracovních dnů po skončení zkouškového období.
- Podmínkou pro zápis diplomové práce v magisterském studiu je splnění všech studijních povinnosti za celé magisterské studium,
tj. složení všech zápočtů, klasifikovaných zápočtů a zkoušek z předmětů předepsaných studijním plánem.
- Podmínkou pro zápis bakalářské práce v bakalářském studiu je získání stanoveného počtu kreditů a absolvování předmětů předepsaných
v dokumentaci studijního programu.
- Uznání úseku studia (semestru, akademického roku nebo bloku) a jednotlivých předmětů definují čl. 17 odst. 10 a čl. 19 odst. 2 SZŘ.
Žádost o uznání úseků studia nebo předmětů podává student na studijní oddělení při prvním zápisu po přijetí ke studiu.
- Žádosti studentů týkající se studijních záležitostí (např. přerušení studia dle čl. 17 odst. 6 SZŘ), ve kterých se studenti odvolávají
na zdravotní důvody, je nutné dokládat lékařskou zprávou od praktického či odborného lékaře, případně z nemocničního zařízení
(s podpisem a razítkem příslušného lékaře), v níž musí být uvedeny následující údaje: den vzniku a předpokládaný den ukončení
neschopnosti ke studiu, důvod neschopnosti ke studiu.
- Ukončení studia definuje čl. 20 SZŘ. Studentovi se ukončuje studium nesplněním požadavků vyplývajících ze studijního programu podle
čl. 20 odst. 5 b) SZŘ zejména v těchto případech:
- pokud se nedostaví v určeném termínu k zápisu do příslušného semestru studia (čl. 17 odst. 5 SZŘ),
- pokud se nedostaví k zápisu po přerušení studia (viz čl. 17 odst. 9 SZŘ)
- pokud nezíská minimální počet kreditů nutný pro pokračování ve studiu podle čl. 18 odst. 5 SZŘ,
- pokud nezíská zápočet, klasifikovaný zápočet nebo nevykoná zkoušku při druhém zápisu téhož předmětu
(čl. 12 odst. 3 a čl. 13 odst. 5 SZŘ),
- pokud nesplní některou z kontrol plnění studijních povinností během studia stanovených v dokumentaci studijního programu
(čl. 7 odst. 4c) SZŘ),
- pokud nesloží státní závěrečnou zkoušku v termínu stanoveném v čl. 21 odst. 9 nebo odst. 10 SZŘ,
- pokud je i při opakování státní závěrečné zkoušky hodnocen klasifikačním stupněm F (čl. 22 odst. 6 SZŘ).
Dnem ukončení studia podle čl. 20 odst. 5b) SZŘ je den, kdy rozhodnutí o ukončení studia nabylo právní moci.
Článek 3
Zařazování do studijních oborů
- V bakalářském studijním programu "Stavební inženýrství" jsou studenti od pátého semestru (druhého bloku studia)
zařazováni na základě výběrového řízení do studijních oborů. Přihlíží se k zájmu studentů o studijní obor, jejich studijním
výsledkům v 1. až 3. semestru a ke kapacitním možnostem jednotlivých studijních oborů. O zařazení studenta do studijního
oboru rozhoduje s konečnou platností děkan.
- Výběrové řízení je organizováno v průběhu čtvrtého semestru. Studenti jsou informováni o vyhlášení výběrového řízení vyhláškou
děkana zveřejněnou na studijním oddělení a na webové stránce fakulty. Výběrového řízení se účastní všichni studenti bakalářského
studijního programu "Stavební inženýrství", kteří se v následujícím roce budou zapisovat do druhého bloku studia.
- Pro účely zařazování do studijních oborů se studijní výsledky hodnotí poměrem: počet splněných kreditů / vážený studijní průměr
(stanovený podle čl. 16 SZŘ).
- Při vyhodnocení výběrového řízení bude u studentů, kterým byly uznány některé předměty z předcházejícího studia, přihlédnuto
k této skutečnosti.
- Po uzavření výběrového řízení povoluje děkan přestup na jiný studijní obor pouze ze závažných důvodů.
Článek 4
Pedagogické rady
- Pedagogická rada bakalářského nebo magisterského studijního programu (dále jen "PRP") je základním odborným orgánem studia.
Za svou činnost odpovídá děkanovi fakulty.
- Je-li studium v bakalářském nebo magisterském programu členěno na obory, je PRP členěna na pedagogické rady oborů (dále jen "PRO"),
které zabezpečují odbornou činnost v rámci těchto studijních oborů. PRO jsou povinny respektovat usnesení PRP.
- PRP nebo PRO má minimálně pět členů z řad akademických pracovníků fakulty. Předsedové PRO jsou ze své funkce členy PRP. Předsedu a členy PRP
nebo PRO jmenuje a odvolává děkan po projednání v kolegiu děkana.
- PRP zejména:
- předkládá děkanovi návrhy na úpravy nebo vytvoření nových oborů,
- sestavuje studijní plán pro blok studia společný pro všechny obory a provádí jeho aktualizaci,
- koordinuje nabídku volitelných předmětů předkládanou katedrami pro studijní program,
- na základě výsledků výběrového řízení předkládá děkanovi návrh na zařazení studentů do studijních oborů,
- není-li ustavena PRO, plní PRP funkci PRO podle odst. 5.
- PRO zejména:
- sestavuje studijní plán pro oborový blok studia a provádí jeho aktualizaci,
- sestavuje nabídku volitelných skupin předmětů (profesních modulů nebo zaměření) v rámci studijního oboru,
- koordinuje nabídku volitelných předmětů předkládanou katedrami pro studijní obor.
Článek 5
Státní závěrečná zkouška
- Státní závěrečná zkouška (dále jen "SZZ") se řídí články 21 až 23 SZŘ.
- Předsedu, místopředsedu a členy zkušební komise jmenuje děkan podle čl. 21 odst. 2 SZŘ. Mezi členy komise musí
být nejméně jeden významný odborník, který není zaměstnancem ČVUT.
- Termíny konání SZZ nebo jejich částí stanoví děkan v časovém plánu akademického roku. Konkrétní jmenný rozpis
s uvedením data a hodiny SZZ stanovují příslušné katedry a zveřejňují jej na webových stránkách fakulty.
Předpoklady pro připuštění ke SZZ jsou uvedeny v dokumentaci studijního programu.
- SZZ se skládá z několika částí, z nichž každá se klasifikuje zvlášť:
a) obhajoby diplomové nebo bakalářské práce (dále jen "DP"),
b) ústních zkoušek z tematických okruhů.
Části SZZ a jednotlivé tematické okruhy jsou uvedeny v dokumentaci studijního programu ve studijních plánech
jednotlivých studijních oborů. V průběhu SZZ též student podá krátkou informaci o odborné praxi, je-li její
absolvování součástí studijního plánu.
- Témata DP vycházejí z potřeb praxe nebo z vědeckovýzkumné činnosti kateder. Jejich zaměření, rozsah a náročnost jsou
diferencovány u magisterského a bakalářského studia. Témata vypisují vedoucí kateder, za organizaci přihlášek studentů
na témata DP odpovídá příslušný zástupce proděkana pro pedagogickou činnost.
- Vedoucí DP, konzultanty, zásady vypracování těchto prací, kritéria jejich hodnocení, termíny odevzdání a další náležitosti
určuje vedoucí katedry podle pokynů děkana fakulty.
- DP zadává katedra nejpozději první týden semestru, v němž má student DP zapsanou. Zadání DP je na předepsaném formuláři,
kde je uveden název práce, název práce v anglickém jazyce, jméno studenta, termín zadání a odevzdání práce, vedoucí DP
a zásady zpracování DP. Zadání podepisuje vedoucí katedry, vedoucí DP a student potvrzuje převzetí zadání. Nejpozději do konce
2. týdne výuky v semestru provede katedra zápis do informačního systému fakulty a odešle kopii zadání DP na studijní
oddělení.
- DP může být vypracována v českém, slovenském nebo anglickém jazyce a musí obsahovat:
- zadávací formulář
- abstrakt a klíčová slova v českém a anglickém jazyce
- prohlášení o samostatném zpracování práce a úplnosti citací použitých pramenů
- úvodní rozbor zadané problematiky
- řešení zadaného úkolu
- závěrečné zhodnocení výsledků
- seznam použité literatury
- obsah včetně seznamu případných příloh.
DP se odevzdává v jednom vyhotovení. Bližší specifikaci požadavků na obsah může stanovit vedoucí katedry, která DP zadala.
- Odevzdání DP potvrzuje vedoucí DP do studijního průkazu. V odůvodněných případech může místo zápisu do studijního průkazu zaslat
vedoucí DP na studijní oddělení seznam studentů, kteří odevzdali DP.
- Nejpozději 14 dní před termínem konání SZZ určí vedoucí katedry oponenta DP z řad odborníků z praxe nebo akademických pracovníků.
- Vedoucí DP hodnotí a klasifikuje DP podle čl. 15 odst. 1 SZŘ a hodnocení odevzdá vedoucímu katedry. Oponent vypracuje posudek DP,
v němž ji zhodnotí a klasifikuje podle čl. 15 odst. 1 SZŘ, a posudek odevzdá vedoucímu katedry. Vedoucí katedry
umožní studentovi nejpozději tři dny před termínem SZZ, aby se seznámil s hodnocením DP vedoucím DP a s oponentským
posudkem včetně klasifikace.
- Při obhajobě DP se student vyjádří k připomínkám uvedeným v hodnocení DP vedoucím DP a v oponentském posudku a odpovídá na otázky
ve všeobecné rozpravě.
- Zkoušku studenta z tematického okruhu vede člen komise určený předsedou, doplňující otázky mohou klást i ostatní členové komise.
O klasifikaci zkoušky z tematického okruhu rozhoduje zkušební komise s přihlédnutím k návrhu zkoušejícího.
- Jednotlivé části i SZZ jako celek se klasifikují stupnicí podle čl. 15 odst. 1 SZŘ. Obhajobu DP klasifikuje zkušební komise
s přihlédnutím ke klasifikaci práce vedoucím a oponentem. Číselná hodnota výsledného hodnocení SZZ se stanoví:
a) V bakalářských studijních programech na základě váženého průměru získaného z číselné hodnoty odpovídající hodnocení
obhajoby bakalářské práce s váhou 40% a číselných hodnot odpovídajícím hodnocení obou ústních zkoušek, a to každé
s váhou 30%.
b) V magisterských studijních programech na základě váženého průměru získaného z číselné hodnoty odpovídající hodnocení obhajoby
diplomové práce s váhou 70% a číselné hodnoty odpovídající hodnocení ústní zkoušky s váhou 30%.
- Výsledná klasifikace SZZ se stanoví na základě číselné hodnoty výsledného hodnocení SZZ takto:
Výsledná klasifikace SZZ | Číselná hodnota výsledného hodnocení SZZ |
A | 1,00 - 1,24 |
B | 1,25 - 1,74 |
C | 1,75 - 2,24 |
D | 2,25 - 2,74 |
E | 2,75 - 3,00 |
Pokud byla kterákoli dílčí část SZZ hodnocena klasifikačním stupněm F, je i výsledná klasifikace SZZ hodnocena stupněm F.
- Komise může podat děkanovi návrh na udělení pochvaly, a to Za vynikající zpracování a obhajobu DP nebo Za mimořádné znalosti
prokázané při SZZ.
Článek 6
Studium v doktorských studijních programech
- Studium v doktorských studijních programech se řídí články 24 až 35 SZŘ.
Článek 7
Závěrečná ustanovení
- V případech, v nichž o studijních záležitostech rozhoduje děkan, obracejí se na něj studenti se žádostmi zpravidla prostřednictvím
příslušného zástupce proděkana pro pedagogickou činnost podle svého studijního programu nebo oboru. Svou písemnou žádost podávají
u referentky studijního oddělení.
- V případech, které nejsou řešeny předpisy uvedenými v čl. 1 odst. 1 ani touto směrnicí, jakož i v případech sporných, rozhoduje děkan.
- Zrušuje se Směrnice děkana pro realizaci studijních programů a státní závěrečné zkoušky na Fakultě stavební ČVUT v Praze ze dne 30. 6. 2011.
- Tato směrnice byla projednána Akademickým senátem fakulty dne 29. 5. 2013.
- Tato směrnice nabývá účinnosti od akademického roku 2013/2014.
V Praze dne 30. 5. 2013
prof. Ing. Alena Kohoutková, CSc.
děkanka