Propedeutikum pedagogické praxe

Kód předmětu: 123PPPR
Garant předmětu: Ing. Bc. Hana Braunová, Ph.D.
Zakončení předmětu: KZ
Počet kreditů: 6 kred.
Rozsah výuky: 2+2

Anotace(semestr )
Předmět je zaměřen na přípravu studentů na vyučovací hodiny před uskutečněním pedagogické praxe.
Obsah 
Základní dokumenty nutné k přípravě učitele na vyučovací hodiny ve vybraných předmětech (RVP, ŠVP, učební plán, učební osnova, tematický plán, učebnice, metodické příručky)
Základní funkce a etapy vyučovacího procesu
Tvorba tematického (časově tematického) plánu pro zvolený obor vzdělávání
Tvorba plánu studenty pro zvolený výukový předmět
Rozbory vytvořených plánů
Příprava učitele na vyučovací proces (vyučovací hodiny)
Vertikální a horizontální koordinace obsahu učiva
Doporučený postup podrobnější písemné přípravy učitele na kombinovanou vyučovací hodinu
Tvorba přípravy pro problémovou výuku
Ukázky s rozborem písemné přípravy na několik po sobě jdoucích vyučovacích hodin
Tvorba podrobné přípravy v písemné podobě studenty
Rozbory ukázkových hodin natočených na středních technických odborných školách
Shrnutí přípravy učitele na vyučovací hodiny
Literatura 
[1]  Povinná literatura:
[2]  VANĚČEK, D. a kol. (2016). Didaktika technických odborných předmětů. (Kapitola 4 str. 139–151, kap. 5. str. 152–224, kap. 6 str. 224–254). ČVUT.
[3]  Rámcový vzdělávací program pro jednotlivé obory odborného vzdělávání.
[4]  Doporučená literatura:
[5]  JANÍK, T., SLAVÍK, J., ČEŠKOVÁ, T. (2022) Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách. Brno: Masarykova univerzita. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. vol. 50.
[6]  DOBROVSKÁ, D., & VANĚČEK, D. (2020). Charismatic Teaching, Mirdec and Globecoss 2020, International Academic Conference Contemporary Discussion and Social Science Studies,Rome, 6.-8.10. 2020.
[7]  VANĚČEK, D. (2022) Aktuální trendy didaktiky. Praha: Sborník MÚVS ČVUT, Technické vzdělávání v ČR: k problematice oborových didaktik 2022, Editor: Svoboda, Vaněček.
[8]  MURAT, S., VANĚČEK, D. What Previous Research Says About Virtual Reality in Higher Education 21st European Conference on e-Learning, University of Brighton, UK, 27th & 28th October 2022. ISSN: 2048-8645 DOI: https://doi.org/10.34190/ecel.21.1.884
Návaznosti 
--
Studijní plány 
Předmět je zařazen do následujících studijních plánů:

- studijní plán Učitelství stavebních předmětů pro střední školy - prezenční forma studia (NU2025), skupina Učitelství, povinné předměty - praxe (NU202504), dop. semestr 2 (Studijní plán pro prezenční formu studia od akademického roku 2025/2026 )