Reflexe pedagogické praxe
Kód předmětu: 123RPPR_K |
Anotace | (semestr ) |
---|---|
V prakticky zaměřeném předmětu bude věnována speciální pozornost jak společnému hledání vhodných řešení na nejčastější nesnáze pedagogické praxe, tak i efektivním způsobům zvládání dynamických změn v současném vzdělávání. Výuka staví zejména na cíleném budování bezpečného prostoru k reflexi vlastních dispozic k učení, ke sdílení a zpracování emocí i náročných témat z praxe, včetně prezentace a komunikace prvních pedagogických výstupů studentů. Zařazené postupy: strukturovaná diskuze, zpětnovazebné rozhovory a mentoring. | |
Obsah | |
Studenti budou vedeni k vytváření kazuistik z vlastní výuky. 1. Vyučovací proces a jeho zrcadlení • zpětné vyhodnocování vlastní pedagogické činnosti s cílem co nejlépe jí porozumět • reflexe zaměřená na různé aspekty učitelova profesionálního myšlení a jednání 2. Podpora nové kultury vzdělávání • obtížnost pedagogické situace a její zvládání, interakce učitele se žáky, kreativita • moderní výukové metody a jejich záměrná aplikace do vlastního učení 3. Sebereflexe a reflexe jako cesta k dobrému učiteli • obsah reflexe a kvalita reflexe – dvě základní dimenze (pro) rozhodování učitelů • sebezkušenost, sebepoznání a sebereflexe jako základ pro úspěšné „koučování“ výuky 4. Tvorba kazuistiky zaměřené na reflexi předpokladů pro vlastní pedagogickou práci (výstup) Do výuky (seminářů) přinášejí témata ve značné míře sami studenti, přičemž obsah reflektivních rozhovorů se dotkne zejména těchto tematických okruhů: předpoklady profesního uvažování, vztahy ve vyučovacím procesu (vztah učitel-žák, učitel-rodič, učitel-kolega), včetně problému hranic, porozumění vlastním pedagogickým postupům, metodám a formám práce, pojetí vlastní profesní role, etická dilemata v práci učitele, konflikty v pedagogické praxi a jejich řešení, zvládání obav, nejistoty a stresu v práci učitele, odpovědnost učitele, moc vs. bezmoc učitele, práce s předsudky při výkonu učitelské profese. | |
Literatura | |
[1] Povinná literatura: [2] JONES, R.W., & POLLARD, A. (2020). A Reflective Teaching in Further, Adult and Vocational Education. Bloomsbery Publ. [3] SLEZÁKOVÁ, J. (2020). Průvodce pedagogickou praxí. UPOL. [4] Doporučená literatura: [5] FLETCHER-WOOD, H. (2018). Responsive Teaching. Taylor & Francis Ltd. [6] KORTHAGEN, F. A. (2011). Making teacher education relevant for practice: The pedagogy of realistic teacher education. Orbis scholae, 5(2), 31-50. [7] ROBINSON, R. (2021). Communication Instruction in the Generation Z Classroom: Educational Explorations. | |
Návaznosti | |
-- | |
Studijní plány | |
Předmět je zařazen do následujících studijních plánů: - studijní plán Učitelství stavebních předmětů pro střední školy - kombinovaná forma studia (NU2025_K), skupina Učitelství, povinné předměty - praxe (NU202504_K), dop. semestr 3 (Studijní plán pro kombinovanou formu studia od akademického roku 2025/2026 ) |