Souvislá pedagogická praxe
Kód předmětu: 123SPPR_K |
Anotace | (semestr ) |
---|---|
Před nástupem na praxi student absolvuje propedeutikum pedagogické praxe. První část přímé praxe zahrnuje zejména hospitaci na konkrétní škole a zpracování hospitačních protokolů. V další části studenti přímo vstupují i do výuky a zapojují se do aktivit spjatých s chodem školy. Minimálně 192 hodin se účastní přímé pedagogické činnosti, z toho 96 hodin přímo učí buď samostatně nebo v páru. Do 15 kreditů je započítávána i domácí příprava na výuku, zpracování protokolů, apod., tj. celkově 450 hodin. | |
Obsah | |
Projektování vlastní výuky Plánování vyučovací hodiny, realizace vyučovací hodiny Analýza a případná korekce náslechové a vyučovací hodiny Praktické aktivity v širším smyslu: účast na pedagogické radě, žákovské radě, třídní schůzce, poradě předmětové komise; dále např. realizace exkurze, problematika výchovného poradenství a činnosti školního psychologa, s povinnostmi třídního učitele a související dokumentace (třídní knihy, třídní samospráva, vedení třídnických hodin) Tvorba a realizace školního vzdělávacího programu, učebního plánu a učební osnovy. Didaktická analýzy učiva Forma praxe: náslechy (hospitace) v hodinách toho učitele, který vyučuje stejný nebo příbuzný předmět Pedagogické výstupy ve výuce dle oborového zaměření Organizace praxe: Přímá praxe proběhne formou náslechů a samostatné či párové výuky dle oborového zaměření a aktivní účasti na školních a mimoškolních činnostech. Příprava na hodiny, vedení hospitačních protokolů, závěrečné písemné zprávy z praxe a závěrečné cílené konzultace. | |
Literatura | |
[1] Povinná literatura: [2] VANĚČEK, D. a kol. (2016). Didaktika technických odborných předmětů (kapitola 2 str. 81 112, kap. 4 str. 139–151, kap. 6 str. 224–254). ČVUT. [3] PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Portál. [4] Doporučená literatura: [5] ANDRES, P., DOBROVSKÁ, D., HRMO, R., & VANĚČEK, D. (2020). Distant Education of Mature Age Students-Motivational Aspects, In ICL 2020, Tallinn 23.-25.9.2020. [6] DOBROVSKÁ, D.; VANĚČEK, D. Implementation of Augmented Reality into Student Practical Skills Training In: Intelligent Human Systems Integration 2021. Cham: Springer, 2021. p. 212-227. | |
Návaznosti | |
-- | |
Studijní plány | |
Předmět je zařazen do následujících studijních plánů: - studijní plán Učitelství stavebních předmětů pro střední školy - kombinovaná forma studia (NU2025_K), skupina Učitelství, povinné předměty - praxe (NU202504_K), dop. semestr 3 (Studijní plán pro kombinovanou formu studia od akademického roku 2025/2026 ) |