Energy and Indoor Environment

Kód předmětu: 125TIEN
Garant předmětu: prof. Ing. Karel Kabele, CSc.
Zakončení předmětu: Z,ZK
Počet kreditů: 5 kred.
Rozsah výuky: 2+2
Web předmětu: https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=10260

Anotace(semestr B232)
The course introduces the students to the theoretical background of indoor environmental quality (IEQ) aspects related to energy performance of buildings. During several lectures basic components of indoor environment are listed and described. Lectures are complemented by seminars, where the students can experience measurements and evaluation of IEQ.
Obsah 
1. Předmět seznamuje studenty s teoretickými poznatky o aspektech kvality vnitřního prostředí (IEQ) ve vazbě na energetickou náročnost budov. Seznamuje studenty se specifickými složkami vnitřního prostředí, jejich vlivy a vnímání člověkem, jeho vliv na produktivitu, a tím na ekonomické přínosy lepšího IEQ. Pro čtyři hlavní komponenty IEQ - tepelný komfort, kvalitu vnitřního ovzduší, osvětlení a akustiku - v sedmi přednáškách, poskytuje definice, popisuje modelování, důležité myšlenky a hodnoty pro návrh, způsob možného posouzení a účinky diskomfortu. V každé z těchto přednášek je k dispozici příslušný seznam platných norem.
2. Během několika seminářů se studenti setkávají s vlastním hodnocením IEQ pomocí různých měřicích přístrojů, pracují s platnými normami pro posouzení kvality různých komponent IEQ v přednáškové místnosti nebo v laboratoři.
3. Kromě toho studenti pracují na svém individuálním projektu. Studenti si musí vybrat tři různé typy budov, kde se snaží se provést hodnocení IEQ. Závěry hodnocení jsou založeny na dostupné dokumentaci a individuálních zjištěních.
4. Příklady budov, které je možné prozkoumat v rámci projektu: Univerzitní prostory, studentská ubytovna, divadlo, výstavní síň, nádraží, nákupní centrum, tělocvična, knihovna, kostel, kino ...
5. Předmět je ukončen předložením závěrečné zprávy a prezentací projektu
Literatura 
[1]  BLUYSSEN, Philomena M. The indoor environment handbook: how to make buildings healthy and comfortable. London: Earthscan, 2009. ISBN 978-1-84407-787-8.
[2]  Indoor environment and energy efficienty in schools. Editor Francesca R. Alfano D''AMBROSIO. Brussels: REHVA., c2010. REHVA guidebook. ISBN 978-2-930521-03-9.
[3]  PAPADOPOULOU, Elena V. M. Health, safety and hygiene in indoor environments. New York: Nova Science Publishers, [2019]. Environmental remediation technologies, regulations and safety. ISBN 978-1-53614-661-5.
Návaznosti 
--
Studijní plány 
Předmět je zařazen do následujících studijních plánů:

- studijní plán Buildings and Environment (NY2023), skupina Buildings and Environment, 2nd semester (NY20230200), dop. semestr 2 (valid from 2023/24, in 2023 not opened )