Architektura, sídla a krajina
Kód předmětu: 127ASKU |
Anotace | (semestr ) |
---|---|
Široce pojatý předmět uvádí studenty k hlubšímu vnímání a hodnocení kvalit a problémů prostředí, ve kterém se pohybují, architektury, městských i venkovských sídel a kulturní krajiny, a to se zaměřením na kritické myšlení, vytváření vlastních názorů a na předávání odborných pohledů na uvedenou problematiku středoškolským studentům. | |
Obsah | |
Široce pojatý předmět uvádí studenty k hlubšímu vnímání a hodnocení kvalit a problémů prostředí, ve kterém se pohybují, architektury, městských i venkovských sídel a kulturní krajiny, a to se zaměřením na kritické myšlení, vytváření vlastních názorů a na předávání odborných pohledů na uvedenou problematiku středoškolským studentům. 1) Úvod, obsah předmětu, vymezení pojmů, první obydlí, a první stavby – vznik na základě lidských potřeb a způsobu života 2) Lidské měřítko, světlo, stín, prostor – jejich využití v architektuře, architektonický řád – slohové období, jeho tvarové a proporční zásady, charakteristické prvky a kompoziční prostředky, harmonie, nadčasovost/trend, morální životnost 3) Práce architekta – obsah, možnosti uplatnění, legislativa – územní plány, uzemní řízení, stavební řízení 4) Vývoj architektury – základní impulzy a znaky jednotlivých období 5) Urbanismus, urbanistická kompozice, stavba měst a vývoj sídelní struktury, základní typy městských a venkovských sídel 6) Vnímání kvality sídel, vícesmyslová povaha vnímání, základní kompoziční principy v sídlech a jejich uplatňování v různých obdobích, základní typy urbanistických prostorů (ulice, náměstí, nábřeží, pasáž, loubí, vestibul…) 7) Hodnoty sídel (historické sídelní struktury) a jejich ochrana – principy památkového urbanismu a památkové péče 8) Kulturní krajina a její hodnoty, formy ochrany kulturní krajiny, typy kulturní krajiny, národní typologie kulturních krajin 9) Krajinná estetika, vnímání estetické hodnoty, estetická norma, všeobecně přijímané hodnoty krajiny, krajinný ráz 10) Krajina, krajinné složky, prvky, faktory a procesy. Prostorová struktura krajiny, její dynamika, historické uspořádání krajiny. 11) Produkční a mimoprodukční funkce krajiny, krajinný potenciál, krajinné typy. Krajinné plánování, územní plán a krajina, legislativa 12) Moderní metody analýzy stavu krajiny – zemědělsky využívaná krajina (BPEJ, reliéf, vodní a větrná eroze, zeleň a půda, vodní bilance, letecké snímkování, GIS). Povodně a sucho. Udržitelnost krajiny a adaptace na změnu klimatu 13) Sukcese a ochrana přírody a krajiny, regenerační procesy narušených kulturních krajin, projekty péče o krajinu | |
Literatura | |
Povinná literatura: [1] KUČA, Karel; KUČOVÁ, Věra. (2015). Metodika identifikace a klasifikace území s urbanistickými hodnotami. Praha: NPÚ. ISBN 978-80-7480-025-2. [2] KUPKA, Jiří (2010). Krajiny kulturní a historické. Praha: ČVUT. ISBN 978-80-01-04653-1. [3] SALAŠOVÁ, Alena (2014). Nauka o krajině I. a II, Brno: MENDELU. ISBN 978-80-7509-185-7, ISBN 978-80-7509-186-4. [4] ŠEFCŮ, Ondřej (2013). Architektura: lexikon architektonických prvků a stavebního řemesla. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3120-9. Doporučená literatura: [5] EHRLICH, Marek et al. (2020). Typologie historické kulturní krajiny ČR, Praha: NPÚ. ISBN 978-80-85033-95-3. [6] GYMPEL, Jan; BREITLING, Stefan (2013). Dějiny architektury: od antiky po současnost. Praha: Slovart. ISBN 978-80-7391-783-8 [7] HRŮZA, Jiří (2014). Svět měst. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1808-3. [8] NORBERG-SCHULZ, Christian (2015). Principy moderní architektury. Praha: Malvern. ISBN 978-80-7530-032-4 | |
Návaznosti | |
-- | |
Studijní plány | |
Předmět je zařazen do následujících studijních plánů: - studijní plán Učitelství stavebních předmětů pro střední školy - prezenční forma studia (NU2025), skupina Učitelství, povinné předměty - oborové (NU202503), dop. semestr 2 (Studijní plán pro prezenční formu studia od akademického roku 2025/2026 ) |