Stavební konstrukce 1
Kód předmětu: 133SK1U_K |
Anotace | (semestr ) |
---|---|
Předmět si klade za cíl objasnit specifika betonu jako konstrukčního materiálu, betonových konstrukcí a s tím spojená specifika jejich výuky. Výklad musí vycházet z vysvětlení podstaty heterogenního materiálu jako takového, jeho pracovního diagramu a následné uplatnění v navrhování betonových konstrukcí. Následuje výklad členěný podle způsobu namáhání konstrukcí: jak vyučovat tlačené a ohýbané betonové konstrukce, po objasnění teoretického rámce je přistoupeno k aplikaci na jednotlivé vhodné příklady (stropy, konstrukční systémy budov, sloupy apod.). Speciální důraz je kladen na didaktiku výkladu mezních stavů únosnosti a použitelnosti, s přesahem do výkladu trvanlivosti betonových konstrukcí, vodotěsných betonových konstrukcí a předpjatých betonových konstrukcí. Finálně je poskytnut úvod, jak pojmout výuku inženýrských konstrukcí z betonu. | |
Obsah | |
Předmět si klade za cíl objasnit specifika betonu jako konstrukčního materiálu, betonových konstrukcí a s tím spojená specifika jejich výuky. Výklad musí vycházet z vysvětlení podstaty heterogenního materiálu jako takového, jeho pracovního diagramu a následné uplatnění v navrhování betonových konstrukcí. Následuje výklad členěný podle způsobu namáhání konstrukcí: jak vyučovat tlačené a ohýbané betonové konstrukce, po objasnění teoretického rámce je přistoupeno k aplikaci na jednotlivé vhodné příklady (stropy, konstrukční systémy budov, sloupy apod.). Speciální důraz je kladen na didaktiku výkladu mezních stavů únosnosti a použitelnosti, s přesahem do výkladu trvanlivosti betonových konstrukcí, vodotěsných betonových konstrukcí a předpjatých betonových konstrukcí. Finálně je poskytnut úvod, jak pojmout výuku inženýrských konstrukcí z betonu. 1. Úvod do didaktiky navrhování betonových konstrukcí s ohledem na specifika heterogenního materiálu 2. Výuka složení, technologie a provádění betonových konstrukcí 3. Přenesení materiálových vlastností betonu do základních návrhových přístupů: pracovní diagram, součinitele spolehlivosti materiálu 4. Metodika výuky mezních stavů betonových konstrukcí, MSÚ, MSP 5. Výuka ohýbaných betonových konstrukcí – ohyb, jednostranně a oboustranně vyztužený průřez 6. Výuka ohýbaných betonových konstrukcí – smyk, výkresy tvaru a výkresy výztuže 7. Výuka ohýbaných betonových konstrukcí – stropy, budovy 8. Výuka tlačených betonových konstrukcí – interakční diagram 9. Výuka tlačených betonových konstrukcí – posuzování konstrukcí pomocí interakčního diagramu, vliv štíhlosti 10. Didaktika komplexních příkladů – navrhování celé budovy 11. Výuka mezních stavů použitelnosti betonových konstrukcí – ideální průřez, trhliny 12. Výuka mezních stavů použitelnosti betonových konstrukcí – výpočet průhybů, trvanlivost, předpjatý beton, vodotěsné konstrukce 13. Jak poskytnout úvod do inženýrských konstrukcí z betonu, provázat s principy a nezahltit | |
Literatura | |
Povinná literatura: [1] KOŠATKA, P., LORENZ, K., VAŠKOVÁ, J. Zděné konstrukce 1. Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2010. ISBN 978-80-01-03463-7 [2] FOGLAR, M. a kol. Betonové konstrukce 3. Navrhování betonových konstrukcí na MSP, Úvod do předpjatého betonu. Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2012. ISBN 978-80-01-04943-3 [3] PROCHÁZKA, J., ŠMEJKAL, J. Betonové stropní a schodišťové konstrukce. Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2017. 978-80-01-06323-1 Doporučená literatura: [4] KOŠATKA, P. Příklady navrhování zděných konstrukcí 1. Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2008. ISBN 978-80-01-04210-6 [5] BHATT, P. Prestressed concrete design to Eurocodes. London: SPON, 2011. ISBN 978-0-415-43911-4 | |
Návaznosti | |
-- | |
Studijní plány | |
Předmět je zařazen do následujících studijních plánů: - studijní plán Učitelství stavebních předmětů pro střední školy - kombinovaná forma studia (NU2025_K), skupina Učitelství, povinné předměty - oborové (NU202503_K), dop. semestr 2 (Studijní plán pro kombinovanou formu studia od akademického roku 2025/2026 ) |