Stavební konstrukce 1

Kód předmětu: 133SK1U_K
Garant předmětu: doc. Ing. Marek Foglar, Ph.D.
Zakončení předmětu: ZK
Počet kreditů: 3 kred.
Rozsah výuky: 10 h.

Anotace(semestr )
Předmět si klade za cíl objasnit specifika betonu jako konstrukčního materiálu, betonových konstrukcí a s tím spojená specifika jejich výuky. Výklad musí vycházet z vysvětlení podstaty heterogenního materiálu jako takového, jeho pracovního diagramu a následné uplatnění v navrhování betonových konstrukcí. Následuje výklad členěný podle způsobu namáhání konstrukcí: jak vyučovat tlačené a ohýbané betonové konstrukce, po objasnění teoretického rámce je přistoupeno k aplikaci na jednotlivé vhodné příklady (stropy, konstrukční systémy budov, sloupy apod.). Speciální důraz je kladen na didaktiku výkladu mezních stavů únosnosti a použitelnosti, s přesahem do výkladu trvanlivosti betonových konstrukcí, vodotěsných betonových konstrukcí a předpjatých betonových konstrukcí. Finálně je poskytnut úvod, jak pojmout výuku inženýrských konstrukcí z betonu.
Obsah 
Předmět si klade za cíl objasnit specifika betonu jako konstrukčního materiálu, betonových konstrukcí a s tím spojená specifika jejich výuky. Výklad musí vycházet z vysvětlení podstaty heterogenního materiálu jako takového, jeho pracovního diagramu a následné uplatnění v navrhování betonových konstrukcí. Následuje výklad členěný podle způsobu namáhání konstrukcí: jak vyučovat tlačené a ohýbané betonové konstrukce, po objasnění teoretického rámce je přistoupeno k aplikaci na jednotlivé vhodné příklady (stropy, konstrukční systémy budov, sloupy apod.). Speciální důraz je kladen na didaktiku výkladu mezních stavů únosnosti a použitelnosti, s přesahem do výkladu trvanlivosti betonových konstrukcí, vodotěsných betonových konstrukcí a předpjatých betonových konstrukcí. Finálně je poskytnut úvod, jak pojmout výuku inženýrských konstrukcí z betonu.

1. Úvod do didaktiky navrhování betonových konstrukcí s ohledem na specifika heterogenního materiálu
2. Výuka složení, technologie a provádění betonových konstrukcí
3. Přenesení materiálových vlastností betonu do základních návrhových přístupů: pracovní diagram, součinitele spolehlivosti materiálu
4. Metodika výuky mezních stavů betonových konstrukcí, MSÚ, MSP
5. Výuka ohýbaných betonových konstrukcí – ohyb, jednostranně a oboustranně vyztužený průřez
6. Výuka ohýbaných betonových konstrukcí – smyk, výkresy tvaru a výkresy výztuže
7. Výuka ohýbaných betonových konstrukcí – stropy, budovy
8. Výuka tlačených betonových konstrukcí – interakční diagram
9. Výuka tlačených betonových konstrukcí – posuzování konstrukcí pomocí interakčního diagramu, vliv štíhlosti
10. Didaktika komplexních příkladů – navrhování celé budovy
11. Výuka mezních stavů použitelnosti betonových konstrukcí – ideální průřez, trhliny
12. Výuka mezních stavů použitelnosti betonových konstrukcí – výpočet průhybů, trvanlivost, předpjatý beton, vodotěsné konstrukce
13. Jak poskytnout úvod do inženýrských konstrukcí z betonu, provázat s principy a nezahltit
Literatura 
Povinná literatura:
[1]  KOŠATKA, P., LORENZ, K., VAŠKOVÁ, J. Zděné konstrukce 1. Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2010. ISBN 978-80-01-03463-7
[2]  FOGLAR, M. a kol. Betonové konstrukce 3. Navrhování betonových konstrukcí na MSP, Úvod do předpjatého betonu. Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2012. ISBN 978-80-01-04943-3
[3]  PROCHÁZKA, J., ŠMEJKAL, J. Betonové stropní a schodišťové konstrukce. Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2017. 978-80-01-06323-1
Doporučená literatura:
[4]  KOŠATKA, P. Příklady navrhování zděných konstrukcí 1. Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2008. ISBN 978-80-01-04210-6
[5]  BHATT, P. Prestressed concrete design to Eurocodes. London: SPON, 2011. ISBN 978-0-415-43911-4
Návaznosti 
--
Studijní plány 
Předmět je zařazen do následujících studijních plánů:

- studijní plán Učitelství stavebních předmětů pro střední školy - kombinovaná forma studia (NU2025_K), skupina Učitelství, povinné předměty - oborové (NU202503_K), dop. semestr 2 (Studijní plán pro kombinovanou formu studia od akademického roku 2025/2026 )