Didaktika geodézie a přístrojového měření
Kód předmětu: 154DGPM_K |
Anotace | (semestr ) |
---|---|
Cílem předmětu je poskytnout přehled o současném stavu oboru geodézie, aktuálně používané přístrojové technice a na příkladech dobré praxe prezentovat způsoby výuky. Důraz je kladen na oblasti, které jsou probírány v rámci středoškolského studia. Těmi jsou zejména informace o tvaru zemského povrchu a způsobu jeho zobrazování, základních souřadnicových výpočtech, metodách měření, přesnosti geodetických měření, moderní přístrojové technice, sdílených digitálních geoinformačních datech a o geodetických činnostech při výstavbě od přípravy projektu až po dokumentaci skutečného stavu. Cvičení jsou koncipována tak, aby si studenti prakticky vyzkoušeli teoreticky získané informace o metodách měření a zpracování dat a v rámci samostatné práce prezentovali metody výuky geodézie. | |
Obsah | |
Cílem předmětu je poskytnout přehled o současném stavu oboru geodézie, aktuálně používané přístrojové technice a na příkladech dobré praxe prezentovat způsoby výuky. Důraz je kladen na oblasti, které jsou probírány v rámci středoškolského studia. Těmi jsou zejména informace o tvaru zemského povrchu a způsobu jeho zobrazování, základních souřadnicových výpočtech, metodách měření, přesnosti geodetických měření, moderní přístrojové technice, sdílených digitálních geoinformačních datech a o geodetických činnostech při výstavbě od přípravy projektu až po dokumentaci skutečného stavu. 1. Úvod do geodézie a její postavení v rámci výuky stavebních oborů. Tvar a rozměry zemského tělesa, náhradní plochy, princip zobrazování zemského povrchu a didaktické prostředky a metody výuky. 2. Přístrojová měření, didaktické prostředky a metody výuky – délková, úhlová a výšková měřidla a postupy měření. 3. Přístrojová měření, didaktické prostředky a metody výuky Moderní přístrojová technika – totální stanice, digitální nivelační přístroj, GNSS přijímač, gyroteodolit, laserový skener, fotogrammetrické metody, UAV. 4. Přesnost měření a způsoby jeho vyjadřování. Význam charakteristik přesnosti. Rozdílné přístupy řešení přesnosti mezi obory. Způsoby výuky, důležitost pochopení a prezentace významu. 5. Metody kontroly přesnosti měření přístrojů a kontroly geodetických procesů. Význam kontrol v rámci výuky a návaznosti na stavební proces. 6. Souřadnicové výpočty – didaktická transformace učiva. Výuka základních výpočtů – polární metoda, protínání z úhlů, protínání z délek, protínání zpět a polygonový pořad. 7. Určování souřadnic a výšek na reálném zemském tělese. Didaktické propojení se základy geodézie. 8. Praktické geodetické úlohy a jejich začlenění do stavebního procesu. 9. Praktické geodetické úlohy – polohopisná a výškopisná měření, dokumentace stavebních objektů. 10 Praktické geodetické úlohy – vytyčovací práce, měření posunů a přetvoření. 11. Katastr nemovitostí a mapová díla pro výstavbu. Metody a způsoby sdílení digitálních dat. 12. BIM z pohledu geodeta a jeho zapojení do výuky. 13. Zákonný rámec geodézie a organizace zeměměřické služby. | |
Literatura | |
Doporučená literatura: [1] Vaněček, David a kol. Didaktika technických odborných předmětů. Praha : České vysoké učení technické v Praze, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3 [2] Zákon č. 200/1994 Sb. o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením. [3] Pospíšil, Jiří; Štroner, Martin. Stavební geodézie – doplňkové skriptum. Praha : České vysoké učení technické v Praze, 2015. ISBN 978-80-01-05718-6 [4] Hánek , Pavel a kol. Geodézie pro SPŠ stavební. Praha : Sobotáles, 2010. ISBN 978-80-86817-36-1 [5] Staněk Vlastimil a kol. Geodézia v stavebníctve. Bratislava: Jaga, 2007. ISBN 80-8076-048-9 | |
Návaznosti | |
-- | |
Studijní plány | |
Předmět je zařazen do následujících studijních plánů: - studijní plán Učitelství stavebních předmětů pro střední školy - kombinovaná forma studia (NU2025_K), skupina Učitelství, povinné předměty - oborová didaktika (NU202502_K), dop. semestr 2 (Studijní plán pro kombinovanou formu studia od akademického roku 2025/2026 ) |