Didaktika geodézie a přístrojového měření

Kód předmětu: 154DGPM_K
Garant předmětu: prof. Ing. Martin Štroner, Ph.D.
Zakončení předmětu: Z,ZK
Počet kreditů: 6 kred.
Rozsah výuky: 18 h.

Anotace(semestr )
Cílem předmětu je poskytnout přehled o současném stavu oboru geodézie, aktuálně používané přístrojové technice a na příkladech dobré praxe prezentovat způsoby výuky. Důraz je kladen na oblasti, které jsou probírány v rámci středoškolského studia. Těmi jsou zejména informace o tvaru zemského povrchu a způsobu jeho zobrazování, základních souřadnicových výpočtech, metodách měření, přesnosti geodetických měření, moderní přístrojové technice, sdílených digitálních geoinformačních datech a o geodetických činnostech při výstavbě od přípravy projektu až po dokumentaci skutečného stavu. Cvičení jsou koncipována tak, aby si studenti prakticky vyzkoušeli teoreticky získané informace o metodách měření a zpracování dat a v rámci samostatné práce prezentovali metody výuky geodézie.
Obsah 
Cílem předmětu je poskytnout přehled o současném stavu oboru geodézie, aktuálně používané přístrojové technice a na příkladech dobré praxe prezentovat způsoby výuky. Důraz je kladen na oblasti, které jsou probírány v rámci středoškolského studia. Těmi jsou zejména informace o tvaru zemského povrchu a způsobu jeho zobrazování, základních souřadnicových výpočtech, metodách měření, přesnosti geodetických měření, moderní přístrojové technice, sdílených digitálních geoinformačních datech a o geodetických činnostech při výstavbě od přípravy projektu až po dokumentaci skutečného stavu.

1. Úvod do geodézie a její postavení v rámci výuky stavebních oborů. Tvar a rozměry zemského tělesa, náhradní plochy, princip zobrazování zemského povrchu a didaktické prostředky a metody výuky.
2. Přístrojová měření, didaktické prostředky a metody výuky – délková, úhlová a výšková měřidla a postupy měření.
3. Přístrojová měření, didaktické prostředky a metody výuky Moderní přístrojová technika – totální stanice, digitální nivelační přístroj, GNSS přijímač, gyroteodolit, laserový skener, fotogrammetrické metody, UAV.
4. Přesnost měření a způsoby jeho vyjadřování. Význam charakteristik přesnosti. Rozdílné přístupy řešení přesnosti mezi obory. Způsoby výuky, důležitost pochopení a prezentace významu.
5. Metody kontroly přesnosti měření přístrojů a kontroly geodetických procesů. Význam kontrol v rámci výuky a návaznosti na stavební proces.
6. Souřadnicové výpočty – didaktická transformace učiva. Výuka základních výpočtů – polární metoda, protínání z úhlů, protínání z délek, protínání zpět a polygonový pořad.
7. Určování souřadnic a výšek na reálném zemském tělese. Didaktické propojení se základy geodézie.
8. Praktické geodetické úlohy a jejich začlenění do stavebního procesu.
9. Praktické geodetické úlohy – polohopisná a výškopisná měření, dokumentace stavebních objektů.
10 Praktické geodetické úlohy – vytyčovací práce, měření posunů a přetvoření.
11. Katastr nemovitostí a mapová díla pro výstavbu. Metody a způsoby sdílení digitálních dat.
12. BIM z pohledu geodeta a jeho zapojení do výuky.
13. Zákonný rámec geodézie a organizace zeměměřické služby.
Literatura 
Doporučená literatura:
[1]  Vaněček, David a kol. Didaktika technických odborných předmětů. Praha : České vysoké učení technické v Praze, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3
[2]  Zákon č. 200/1994 Sb. o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením.
[3]  Pospíšil, Jiří; Štroner, Martin. Stavební geodézie – doplňkové skriptum. Praha : České vysoké učení technické v Praze, 2015. ISBN 978-80-01-05718-6
[4]  Hánek , Pavel a kol. Geodézie pro SPŠ stavební. Praha : Sobotáles, 2010. ISBN 978-80-86817-36-1
[5]  Staněk Vlastimil a kol. Geodézia v stavebníctve. Bratislava: Jaga, 2007. ISBN 80-8076-048-9
Návaznosti 
--
Studijní plány 
Předmět je zařazen do následujících studijních plánů:

- studijní plán Učitelství stavebních předmětů pro střední školy - kombinovaná forma studia (NU2025_K), skupina Učitelství, povinné předměty - oborová didaktika (NU202502_K), dop. semestr 2 (Studijní plán pro kombinovanou formu studia od akademického roku 2025/2026 )