Dlouhodobý záměr fakulty stavební Českého vysokého učení technického v Praze (FSv ČVUT) je tvořen v souladu s dlouhodobým záměrem vzdělávací, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti ČVUT (DZ ČVUT), s analogickým dokumentem MŠMT ČR (DZ MŠMT), vnitřními předpisy fakulty a ČVUT a dříve zpracovanými koncepčními a aktuálními dokumenty, např. výročními zprávami 1996-1999. Vychází též z všestranné analýzy (autoevaluace) ČVUT a přihlíží k výsledkům auditu Evropské konference rektorů (CRE).
Rozvoj fakulty je stejně jako rozvoj celého ČVUT podmíněn současným vývojem společnosti a též vývojem jejího zájmu o technické disciplíny a potřeby nových technologií. V obecném kontextu rozvoj fakulty vychází z její historie a tradice a reaguje jak na situaci v naší republice, tak na trendy ve vysokoškolském vzdělávání v Evropě a ve světě.
Fakulta stavební je jednou ze současných šesti fakult nejstarší a největší technické univerzity v ČR. Z historického pohledu je fakulta přímým pokračovatelem první veřejné inženýrské školy střední Evropy známé pod názvem Stavovská ingenieurská škola v Praze, založené z iniciativy J.Ch.Willenberga na základě reskriptu císaře Josefa I. z 18.ledna 1707. Dnešní podoba fakulty vznikla v roce 1960 sloučením tehdejších samostatných fakult architektury a pozemního stavitelství, inženýrského stavitelství, fakulty zeměměřické a ze stavebního směru zrušené fakulty ekonomického inženýrství. V roce 1976 se z ní vyčlenila fakulta architektury.
ČVUT je technickou univerzitou, která se jak pedagogickou i výzkumnou úrovní, tak i tradicí a velikostí může srovnávat s předními technickými univerzitami v Evropě. Tomuto postavení odpovídají i role jednotlivých fakult. Inženýrské disciplíny přednášené na FSv ČVUT pokrývají prakticky celé spektrum stavebnictví, geodézie a kartografie.
V současné době počet studentů FSv ČVUT reprezentuje téměř 30% studentů ČVUT, dále pak téměř 3% všech VŠ studentů v ČR, což představuje v oborech vyučovaných na FSv ČVUT přibližně 40% těchto studentů v ČR. Z toho lze usuzovat, že absolventi FSv ČVUT představují významnou část technické inteligence v ČR v oboru stavebnictví, geodézie a kartografie.
Fakulta je plnohodnotnou součástí výzkumné univerzity a chce i nadále své prestižní postavení zachovat. To lze dokumentovat kvalifikačním složením akademických pracovníků, úspěšností při získávání grantů na podporu výzkumných projektů, počtem publikací pracovníků fakulty i trvale narůstajícím počtem studentů doktorských studijních programů.
Počtem studentů i učitelů můžeme považovat FSv ČVUT za největší stavební fakultu v celé České republice. Z této skutečnosti vyplývá, že kromě nezastupitelného postavení v hlavním městě i ve středočeském regionu se musí trvale snažit o významnou celostátní pozici v oblasti vzdělávání ve stavebních oborech i o udržení, popř. nárůst zájmu studentů i ze vzdálenějších regionů. Významným bodem je samozřejmě i snaha o získávání kvalitních studentů ze zahraničí.
FSv ČVUT je součástí veřejné vysoké školy, zabezpečující výuku bakalářských, magisterských i doktorských studijních programů, konkrétně podle klasifikace kmenových oborů vzdělávání: stavebnictví, geodézie a kartografie, stavební inženýrství, pozemní stavby a architektura.
Poslání FSv ČVUT jakožto součásti technické univerzity lze charakterizovat následujícím způsobem:
V oblasti pedagogického působení je třeba rozvojovými projekty zajistit, aby současný studijní proces s obecně vysoce teoreticky orientovaným základem, základními poznatky ze společenských věd včetně ekologie, s dobrou jazykovou přípravou a základy počítačové gramotnosti a z toho vyplývajícím zaměřením programu vedl k výchově univerzálního, vysoce kvalifikovaného odborníka schopného hodnotit důsledky své činnosti i z hlediska jejích společenských dopadů včetně zajištění trvale udržitelného rozvoje. Kromě toho je nutno v souladu s potřebami společnosti připravovat atraktivní studijní programy bakalářského, magisterského i doktorského studia s cílem aktualizovat a zlepšovat znalosti studentů i absolventů (rozvíjet zejména samostatnou práci studentů v projektově zaměřené výuce, podporovat schopnosti týmové práce včetně vedení týmu, soustavně zvyšovat počítačovou gramotnost absolventů všech studijních oborů, zapojovat nejlepší studenty do řešení výzkumných úkolů, grantů i doplňkové činnosti, včetně publikování studentských prací na interních i externích vědeckých konferencích apod.). Rozšiřováním projektově orientované výuky, rozvojem spolupráce s českými i zahraničními univerzitami, soustavnou evaluací pedagogického procesu, zvyšováním počtu doktorandů i jejich podílu na výuce a výzkumu a dalšími prostředky modernizace výuky je nutno trvale udržovat postavení inženýrské školy s vysokou úrovní.
V oblasti výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti bude FSv ČVUT podporovat zejména oblasti, kde již bylo dosaženo špičkových výsledků a vytvářet výzkumné kolektivy i v dalších perspektivních oblastech s cílem pokrytí širšího spektra vědních problémů zejména interdisciplinárních. Dále bude podporovat transfer technologií, budovat laboratoře akreditované dle norem EU, rozvíjet spolupráci s průmyslem, jinými univerzitami i s ústavy AV ČR. Zvláštní pozornost bude věnována oblasti vědeckotechnických informací, zejména s ohledem na plné propojení se světovým informačním systémem.
Mimořádný význam má internacionalizace výuky, výzkumu i další tvůrčí činnosti. FSv ČVUT musí reagovat na Lisabonskou, Sorbonnskou a Bolognskou deklaraci. FSv ČVUT se bude ve významné míře začleňovat do společných evropských a dalších mezinárodních projektů, bude zabezpečovat (s přihlédnutím k národním tradicím) harmonizaci a kompatibilitu studijních programů a organizování studia na FSv ČVUT se zeměmi EU, rozvíjet výuku v angličtině (eventuálně i v dalších jazycích), podporovat mobilitu studentů i učitelů, a postupně internacionalizovat tým učitelů i studentů.
Základní úkoly vyplývající z postavení a poslání fakulty, uvedených v předchozí kapitole, nelze splnit bez soustavné spolupráce s řadou dalších organizací a institucí. Prioritou v této oblasti bude spolupráce s partnerskými univerzitami a fakultami v ČR i zahraničí, součinnost s AV ČR zejména v oblasti doktorských studijních programů a vědecké, výzkumné i další tvůrčí činnosti a kooperace s profesními národními i mezinárodními organizacemi typu Českého svazu stavebních inženýrů (ČSSI), České komory autorizovaných inženýrů a techniků (ČKAIT), Českého úřadu zeměměřického a katastrálního (ČUZK) apod. Ve specifických oblastech vědy, techniky i vzdělávání bude fakulta spolupracovat rovněž s dalšími subjekty terciární sféry, zejména s významnými stavebními podniky a s hlavním městem Prahou.
V blízké budoucnosti by měla vzrůst aktivita fakulty v oblasti celoživotního vzdělávání. V souladu s DZ MŠMT se bude postupně rozvíjet aktivita v oblasti rekvalifikačních kurzů, univerzity třetího věku a postgraduálních kurzů na základě objednávky průmyslových podniků, státní správy, programů Evropské unie i dalších institucí.
FSv ČVUT v rámci vysoké školy musí zejména posilovat svůj význam mezi evropskými technickými univerzitami a odpovídajícími fakultami, udržovat svoji významnou celostátní pozici v oblasti vzdělávání ve stavebnictví, geodézii a kartografii a vycházet ze svého nezastupitelného postavení v Praze a ve středočeském regionu. Z hlediska efektivity využití lidských zdrojů i optimalizace dopravních nákladů bude FSv ČVUT zajišťovat pedagogické, výzkumné a další tvůrčí aktivity i v dalších regionech např. spoluprací s regionální VŠ, či založením zvláštních pracovišť, a dále vytvářením podmínek pro mobilitu studentů mezi českými univerzitami. FSv ČVUT bude rozvíjet magisterské studijní programy navazující na absolvování bakalářských programů regionálních univerzit i doktorské programy navazující na absolvování magisterského studia na jiné vysoké škole. Stejně jako u mezinárodní mobility studentů, kterou považujeme za prioritní, budeme podporovat i tuzemskou mobilitu studentů spočívající ve studiu jednoho či více semestrů na jiné vysoké škole.
Z poslání fakulty a celé vysoké školy vyplývá povinnost zabezpečení výuky, výzkumu a další tvůrčí činnosti v oblasti stavebnictví, geodézie a kartografie a souvisejících oborů. Stávající struktura fakulty a ČVUT jako celku, personální a prostorové vybavení dává základ k naplnění poslání FSv ČVUT jako rozhodující stavební fakulty v Praze a středočeském regionu. Technické a materiální vybavení fakulty (zejména přístrojové vybavení laboratoří) je však v řadě případů zastaralé a nevyhovuje v plné míře rostoucím nárokům vyplývajícím z rozvoje vědy, techniky a technologie.
FSv ČVUT se trvale snaží o vysokou kvalitu absolventů, což dokazuje velký zájem podniků o tyto absolventy i jejich v řadě případů úspěšné působení v zahraničí. Pro trvalé udržení případně zvýšení této kvality je nutno podporovat široký teoreticky náročný základ studia s vysokou variabilitou a flexibilitou specializovaných studijních programů a využívání projektově orientované výuky s důrazem na samostatnou tvůrčí činnost studentů.
Pro zajišťování uvedených zásad budeme trvale podporovat rozvoj kvalifikační struktury akademických pracovníků, odborný růst zejména mladých špičkových odborníků a v maximální míře využívat možností zahraničních studijních i pracovních pobytů pro co nejširší část akademické obce.
Nárůst počtu studentů ČR v terciární sféře by měl být řešen pomocí diverzifikované nabídky studijních programů, a to nejen na vysokých školách. Terciární sektor by měl uspokojovat potřeby uchazečů o vzdělání, pro které splní vstupní kritéria.
I při zvyšování počtu studentů by měla narůstat úroveň studia ve stávajících, zejména magisterských a doktorských studijních programech, které technická univerzita nabízí. Z toho důvodu počet studentů magisterských studijních programů také na FSv ČVUT poroste velmi pomalu. Je třeba počítat s růstem nabídky krátkých programů orientovaných na průmyslovou praxi tak, aby byly všestranně využity schopnosti uchazečů o vysokoškolská studia.
Mezi bakalářskými studijními programy a magisterskými studijními programy je nutno vytvořit pružné vazby, které by umožňovaly přestupy mezi nimi s cílem umožnit vysokoškolské studium co nejvyššímu počtu zájemců a přitom zachovat vysokou kvalitu absolventů.
FSv ČVUT bude hledat cesty přispívající ke zvyšování počtu studentů v terciární vysokoškolské oblasti.
Předpokládané počty studentů FSv v závislosti na stávajících typech studijních programů:
Počet studentů | ||||
---|---|---|---|---|
Studijní program | k 31.10.1999 | 2002/2003 | 2005/2006 | Nárůst % |
Bakalářský | 85 | 50 | 100 | 18 |
Magisterský navazující na bakalářský | 26 | 50 | 100 | 385 |
Magisterský | 4879 | 5000 | 5150 | 6 |
Doktorský | 235 | 250 | 260 | 11 |
Celkem | 5225 | 5350 | 5610 | 7 |
Alternativa: předpokládané počty studentů při realizaci systému nových bakalářských programů a navazujícího studia magisterského:
Počet studentů | |||
---|---|---|---|
Studijní program | k 31.10.1999 | 2002/2003 | 2005/2006 |
Bakalářský | 85 | 2000 | 3800 |
Magisterský navazující na bakalářský | 26 | 50 | 800 |
Magisterský | 4879 | 3000 | 1000 |
Doktorský | 235 | 250 | 260 |
Celkem | 5225 | 5300 | 5860 |
O uplatnění absolventů FSv ČVUT na trhu práce bude rozhodovat především jejich konkurenceschopnost, flexibilita a snaha realizovat jejich vzdělání na vysoké úrovni.
Důležitým úkolem v této oblasti bude rychleji reagovat na rozvoj vědy a potřeby praxe při inovaci studijních programů a zavádění kratších bakalářských studijních programů. Je nutné vybavit absolventy dostatečně i v oblastech informační gramotnosti a jazykové disponibility, neboť tyto znalosti výrazným způsobem rozšiřují flexibilitu a možnosti uplatnění absolventů na trhu práce.
FSv ČVUT je součástí univerzity celostátního významu, a proto musí analogicky sledovat situaci na trhu práce jak v regionálním, tak v celostátním i v mezinárodním měřítku. Pro shromažďování a zpracování uvedených informací je nutno dobudovat na fakultě systém informačních a poradenských center za metodické koordinace na úrovni ČVUT.
Podklady a informace pro prognózování vývoje na trhu práce budou:
Na základě komplexní analýzy bude FSv ČVUT prognózovat vývoj trhu práce v jednotlivých studijních programech a reagovat na konkrétní situaci:
Fakulta stavební ČVUT uskutečňuje akreditované studijní programy bakalářské, magisterské, magisterské navazující na bakalářské a doktorské. Jsou uskutečňovány převážně formou studia prezenčního nebo kombinovaného. Předpokládá se v budoucnu i využívání specifické formy studia distančního.
Seznam akreditovaných studijních programů je uveden v Příloze č.2 Statutu FSv ČVUT. Akreditace těchto studijních programů je platná do roku 2002.
Akreditační komise zpracovala harmonogram předkládání žádostí o akreditaci, ze kterého vyplývají povinnosti akreditace studijních programů pro FSv ČVUT v období září 2000 - únor 2001.
Obsah studijních programů bude vycházet z požadavků na absolventa FSv ČVUT.
Základem všech typů studijních programů bude nadále kvalitní inženýrský základ, na kterém se rozvíjí a prohlubuje vlastní odborné zaměření studijních oborů, s cílem harmonizovat systém vzdělávání se zeměmi EU při zdůraznění modulárního způsobu výuky a revizi studijních programů z hlediska požadavků na univerzitní charakter vzdělávání na celém ČVUT.
Studijní programy spolu s metodikou výuky si kladou za cíl formovat absolventa s inženýrským myšlením schopným samostatné, týmové i manažerské tvůrčí práce. Významná bude i nadále vazba studijních programů na odborné, výzkumné a vědecké aktivity fakult a vysokoškolských ústavů, kde jsou studenti zapojováni do řešení konkrétních výukových úkolů a projektů, kde se učí aplikovat své teoretické znalosti.
Koncepce studijních programů FSv ČVUT bude respektovat zásady širšího odborného profilu v rámci základní etapy studia a užší specializaci oborovou ve druhé etapě studia i v rámci celoživotního vzdělávání.
Studentům magisterských studijních programů bude umožněno část studia uskutečnit v souběžných studijních programech realizovaných v angličtině nebo jiném světovém jazyku (v závislosti na možnostech fakulty).
Stavba studijních programů musí dále umožňovat rozvoj dalších vlastností absolventa:
Příprava předkládání žádostí o akreditaci studijních programů bude velmi důležitou etapou, ve které bude nutno respektovat:
V případě potřeby fakulta připraví nabídku bakalářských programů jako předstupně k navazujícím magisterským studijním programům. Obsahově bude základem těchto nových bakalářských studijních programů dosavadní první etapa studia modifikovaná v oblasti teoretického základu a rozšířená o profesní zaměření a bakalářskou státní zkoušku obsahující i obhajobu bakalářské práce.
Fakulta přistoupí k úzké spolupráci s nově vznikajícími vysokými školami neuniverzitního typu při tvorbě jejich bakalářských programů s cílem úspěšného přechodu absolventů těchto programů na navazující magisterské studium na FSv ČVUT.
Současná skladba studijních oborů odpovídá jak zájmu o studium, tak dosavadnímu bezproblémovému uplatnění absolventů.
Na základě doporučení Evropské konference rektorů přistupuje fakulta k úpravě zátěže studentů I.ročníku s cílem zvýšit jeho propustnost. Ve vyšších ročnících bude posilována projektově orientovaná výuka s důrazem na zvýšení samostatné práce studentů.
I nadále bude fakulta věnovat zvýšenou pozornost prostupnosti I.ročníku, zejména u studentů, přicházejících ze středních odborných škol. Úprava charakteru, obsahu a míry zátěže I.ročníku bude odvislá na přijetí systému jednotných maturit a s tím souvisejícím případným přijímáním ke studiu bez přijímacích zkoušek.
K již zmiňovanému rozvoji projektově orientované výuky přistoupí v nejbližších letech významnější rozšíření využití informačních technologií jak ve výuce, tak při samostatné práci studentů. Do technického zajištění přípravy těchto nových forem bude třeba více zapojit studenty doktorského studia pod věcným a metodickým vedením zkušených učitelů.
Vybrané volitelné profesně orientované předměty vyučovat blokovou intenzivní formou s možností zpřístupnění této výuky technické veřejnosti.
Na fakultě jsou po technické i personální stránce vytvořeny přijatelné podmínky pro studium tělesně postižených posluchačů. O technické obory však mezi uchazeči o studium není prakticky až na výjimky zájem (v roce 1999 se ucházel o přijetí a byl přijat 1).
Kreditový systém studia je na celém ČVUT prakticky shodný a není důvodů pro zásadní změny.
Výběr uchazečů realizovat na základě přijímací zkoušky. Požadavky na přijetí z matematiky a fyziky postupně sjednotit s ostatními fakultami ČVUT, vytvořit a zveřejnit databázi příkladů a otázek k písemným zkouškám.
Po zavedení státní maturity na středních školách využívat její výsledky pro přijímání na FSv. Zachována však zůstanou specifika přijímacího řízení pro studijní program Pozemní stavby a architektura, kde je požadována navíc zkouška talentová.
Pro zlepšení studijních podmínek je nutno zejména:
Problematika celoživotního vzdělávání na FSv ČVUT dosud nebyla široce rozvíjena, soustřeďovala se zejména na odborné a rekvalifikační kurzy. Celoživotní vzdělávání nyní bude zařazeno mezi priority fakulty a odtud plyne i nezbytnost jeho koncepčního dotvoření ve spolupráci s profesními organizacemi. Tento nový koncepční pohled má být na celém ČVUT diskutován a formulován v období 2000-2001 a postupně během dalších 3 let naplňován na fakultách.
Celkově bude pozornost zaměřena zejména na:
Hlavními formami informačních zdrojů se stávají elektronické informace uchovávané v centrálních databázích, dostupných s omezeními danými přístupovými právy každému členu akademické obce i široké veřejnosti.
Pro veškerou činnost FSv ČVUT má zásadní význam:
Pro zajištění prvního požadavku bude FSv ČVUT dále rozšiřovat a zrychlovat počítačovou síť fakulty a její provázání na Internet. V průběhu let 2000 - 2005 postupně zajistit připojení všech členů akademické obce FSv k síti fakulty a školy. FSv bude nadále rozšiřovat přístup k informačním zdrojům (elektronickým časopisům, databázím, plnotextovým dokumentům apod.) prostřednictvím služeb a nástrojů moderních informačních technologií. Dostupnost těchto zdrojů a jejich efektivní využívání je předpokladem rozvoje školy.
Trvale rostoucí nároky na přenos dat při využívání globálních informačních zdrojů a při mezinárodní spolupráci na výzkumných projektech využívajících superpočítačová centra budou uspokojovány přímou i nepřímou účastí školy v projektech vysokorychlostních sítí.
FSv v návaznosti na dosud instalované komponenty postupně zkompletuje jednotný integrovaný vnitřní informační systém (v rámci ČVUT), tvořený komponentami
Integrální součástí vnitřního informačního systému bude i programové vybavení zabezpečující celoškolské knihovnické služby.
Komponenta MIS je budována jako základní integrující prvek informačního systému, zabezpečující ústřední správu veškerých dat vyskytujících se v automatizované části systému, včetně návaznosti na dosud neautomatizované nebo neautomatizovatelné činnosti, a informační vazby mezi jednotlivými komponentami informačního systému. Všechny komponenty budou pomocí intranetových prostředků poskytovat data, která zabezpečí informace definovaným skupinám zaměstnanců fakulty, popř. všem zaměstnancům a studentům fakulty resp. ČVUT. Nemalá část informací bude zpřístupněna kterémukoli uživateli Internetu.
Stávající informační infrastruktura FSv ČVUT v zásadě postačuje současným potřebám provozu fakulty, avšak vzhledem k její nehomogenitě a komplikovanosti nepostačuje pro další rozvoj. V rámci školy i fakulty je používán často nekompatibilní hardware, software a zejména nekompatibilní datové struktury a databázové systémy. Pro další rozvoj je nezbytné:
Program integrace informačních a komunikačních technologií (ICT) do vzdělávání bude rozvíjen jako nedílná součást pedagogických programů i programů rozvoje vědy,výzkumu a mezinárodní spolupráce na celém ČVUT. Úkoly integrace ICT do vzdělávání budou orientovány zejména tak, aby i absolventi FSv ČVUT byli plně schopni obstát v konkurenčním prostředí společného trhu práce EU.
V průběhu let 2000 - 2002 budou postupně zpracovány odbornými katedrami formou pilotních projektů integrace ICT do vzdělávání výukové materiály určené zejména pro kombinované a distanční studium. Tyto materiály budou využívány i v programech celoživotního vzdělávání.
Aktivita v oblasti ICT bude sledována jako součást personálního rozvoje akademických pracovníků a fakulta bude podporovat růst kvalifikace pracovníků v této oblasti organizací odborných kurzů i zabezpečováním potřebného programového vybavení. Do přípravy výukových materiálů budou zapojováni studenti doktorských i magisterských programů.
FSv ČVUT v souladu s DZ ČVUT míní aktivním způsobem naplňovat smysl výzkumné univerzity a považuje vědu, výzkum, vývoj a další tvůrčí činnost včetně řešení praktických úkolů, vedle činnosti pedagogické, za své další neoddělitelné poslání.
Hlavní úsilí bude zaměřeno na zvyšování kvality a účinnosti výzkumu a tvůrčí činnosti a zvyšování kvalifikace a motivace tvůrčích vědecko-pedagogických pracovníků. Toto úsilí bude směřovat do několika okruhů:
Úspěšnost vědeckých týmů školy ve vnějším konkurenčním prostředí, spolu se závěry mezinárodní evaluace VaV vytváří vhodná vnitřní kritéria při oceňování výkonů pracovišť fakulty a příležitost získat formou společných výzkumných projektů další zdroje k financování VaV.
Zvyšování těchto aktivit bude tvořit významnou prioritu v rámci celkového rozvoje VaV. Týká se jak nadaných studentů, tak pracovníků ve VaV. Spolupráce a realizovaná mobilita bude sloužit jako jedno z kritérií pro vnitřní evaluaci pracovišť. Tuzemská mobilita studentů se mj. týká i kvalifikovaných praxí studentů na externích pracovištích. FSv bude v maximální míře podporovat zapojení svých expertů do národních i mezinárodních orgánů podpory výzkumných a vývojových aktivit a nejrůznějších hodnotitelských a dalších komisí a do spolupráce v rámci programů SOCRATES pro výměnné pobyty doktorandů.
Mezi infrastrukturu VaV je nutno řadit i vytváření informačního přehledu o VaV činnosti na škole a to jak v rámci fakulty a školy, tak navenek - tj. prezentace výsledků VaV činnosti. V dalším období se počítá s účinnějším zapojením do celoškolských seminářů Workshop (včetně prezentace výsledků výzkumných záměrů), celostátních konferencí Transfer, Poster a se zdokonalováním celoškolských publikacích CTU Reports, Acta Polytechnica, Research activity reports, v neposlední řadě též zkvalitněním www stránek FSv.
Níže uvedené záměry tvoří páteř institucionálního výzkumu na FSv. Řešení řady těchto záměrů probíhá napříč školou (celoškolské VZ). Na základě usnesení vlády č.281/98 vydalo ČVUT metodický předpis, který řeší vnitřní organizaci, pravidla hospodaření s finančními prostředky a hodnocení výzkumných záměrů na ČVUT a kterými se fakulta řídí. Předpokládá se, že na základě každoročních vnitřních (celoškolských) a pětiletých rezortních hodnocení bude obsah výzkumných záměrů upřesňován. FSv ČVUT se rovněž aktivně zapojí do činnosti nově vznikajících výzkumných center.
Výzkumné záměry koordinované hlavními řešiteli na FSv ČVUT:
Pracoviště FSv ČVUT se podílí dále na záměrech, které jsou koordinovány na jiných fakultách nebo ústavech ČVUT:
Mezi nejvýznamnější atributy školy patří personální a kvalifikační složení jejího učitelského sboru. Přehled aktuálního stavu za poslední 4 roky podle jednotlivých kategorií učitelů uvádí následující tabulka.
2000 | prof M | prof Ž | doc M | doc Ž | oa M | oa Ž | a M | a Ž | vpr M | vpr Ž | celkem |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0-30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12 | 7 | 2 | 5 | 6 | 1 | 33 |
31-40 | 0 | 0 | 2 | 0 | 42 | 25 | 2 | 3 | 0 | 1 | 75 |
41-50 | 1 | 0 | 8 | 1 | 34 | 42 | 0 | 0 | 1 | 1 | 88 |
51-55 | 2 | 0 | 15 | 2 | 13 | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 | 59 |
56-60 | 8 | 0 | 20 | 6 | 18 | 21 | 0 | 0 | 3 | 0 | 76 |
61-65 | 10 | 0 | 24 | 2 | 10 | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 55 |
66-100 | 19 | 0 | 22 | 1 | 9 | 1 | 0 | 0 | 4 | 0 | 56 |
40 | 0 | 91 | 12 | 138 | 132 | 4 | 8 | 14 | 3 | 442 |
1999 | prof M | prof Ž | doc M | doc Ž | oa M | oa Ž | a M | a Ž | vpr M | vpr Ž | celkem |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0-30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 4 | 2 | 4 | 3 | 1 | 24 |
31-40 | 0 | 0 | 1 | 0 | 41 | 23 | 2 | 1 | 1 | 2 | 71 |
41-50 | 0 | 0 | 12 | 1 | 29 | 47 | 0 | 0 | 1 | 1 | 91 |
51-55 | 1 | 0 | 19 | 2 | 20 | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 66 |
56-60 | 11 | 0 | 19 | 7 | 14 | 20 | 0 | 0 | 4 | 0 | 75 |
61-65 | 10 | 0 | 24 | 1 | 9 | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 51 |
66-100 | 13 | 0 | 18 | 2 | 8 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 43 |
35 | 0 | 93 | 13 | 131 | 125 | 4 | 5 | 11 | 4 | 421 |
1998 | prof M | prof Ž | doc M | doc Ž | oa M | oa Ž | a M | a Ž | vpr M | vpr Ž | celkem |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0-30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8 | 3 | 3 | 3 | 0 | 0 | 17 |
31-40 | 0 | 0 | 1 | 0 | 41 | 21 | 1 | 1 | 1 | 3 | 69 |
41-50 | 0 | 0 | 10 | 2 | 29 | 48 | 0 | 0 | 1 | 1 | 91 |
51-55 | 4 | 0 | 20 | 3 | 20 | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 | 74 |
56-60 | 9 | 0 | 27 | 4 | 12 | 10 | 0 | 0 | 5 | 1 | 68 |
61-65 | 7 | 0 | 9 | 2 | 6 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 26 |
66-100 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
20 | 0 | 69 | 11 | 116 | 111 | 4 | 4 | 7 | 5 | 347 |
1997 | prof M | prof Ž | doc M | doc Ž | oa M | oa Ž | a M | a Ž | vpr M | vpr Ž | celkem |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0-30 | 0 | 0 | 8 | 4 | 7 | 5 | 3 | 0 | 27 | ||
31-40 | 1 | 0 | 46 | 24 | 1 | 3 | 75 | ||||
41-50 | 15 | 3 | 34 | 51 | 1 | 1 | 105 | ||||
51-60 | 11 | 53 | 8 | 34 | 44 | 7 | 1 | 158 | |||
61-100 | 28 | 32 | 3 | 15 | 1 | 6 | 85 | ||||
39 | 0 | 101 | 14 | 137 | 124 | 8 | 5 | 17 | 5 | 450 |
1996 | prof M | prof Ž | doc M | doc Ž | oa M | oa Ž | a M | a Ž | vpr M | vpr Ž | celkem |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0-30 | 5 | 2 | 7 | 5 | 1 | 1 | 21 | ||||
31-40 | 1 | 43 | 22 | 1 | 1 | 3 | 71 | ||||
41-50 | 13 | 3 | 36 | 51 | 1 | 104 | |||||
51-60 | 11 | 50 | 7 | 34 | 46 | 9 | 157 | ||||
61-100 | 30 | 33 | 3 | 17 | 1 | 11 | 95 | ||||
41 | 0 | 97 | 13 | 135 | 122 | 8 | 5 | 23 | 4 | 448 |
1995 | prof M | prof Ž | doc M | doc Ž | oa M | oa Ž | a M | a Ž | vpr M | vpr Ž | celkem |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0-30 | 9 | 4 | 10 | 6 | 29 | ||||||
31-40 | 1 | 53 | 32 | 86 | |||||||
41-50 | 17 | 4 | 42 | 51 | 5 | 1 | 120 | ||||
51-60 | 15 | 51 | 7 | 32 | 35 | 11 | 1 | 152 | |||
61-100 | 24 | 29 | 3 | 13 | 2 | 1 | 11 | 83 | |||
39 | 0 | 98 | 14 | 149 | 124 | 11 | 6 | 27 | 2 | 470 |
2000 | prof M | prof Ž | doc M | doc Ž | oa M | oa Ž | a M | a Ž | vpr M | vpr Ž | celkem |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2000 | 40 | 0 | 91 | 12 | 138 | 132 | 4 | 8 | 14 | 3 | 442 |
1999 | 35 | 0 | 93 | 13 | 131 | 125 | 4 | 5 | 11 | 4 | 421 |
1998 | 20 | 0 | 69 | 11 | 116 | 111 | 4 | 4 | 7 | 5 | 347 |
1997 | 39 | 0 | 101 | 14 | 137 | 124 | 8 | 5 | 17 | 5 | 450 |
1996 | 41 | 0 | 97 | 13 | 135 | 122 | 8 | 5 | 23 | 4 | 448 |
1995 | 39 | 0 | 98 | 14 | 149 | 124 | 11 | 6 | 27 | 2 | 470 |
Z uvedené tabulky vyplývá, že personální skladba fakulty se za poslední dva roky výrazně nezměnila. Z hlediska celkových počtů učitelů došlo k mírnému nárůstu při trvalém nárůstu počtu studentů.
Z hlediska kvalifikační skladby došlo na FSv ČVUT k mírnému nárůstu počtu profesorů. Věková struktura na celém ČVUT i na stavební fakultě není příznivá, neboť převážná většina profesorů je v kategoriích nad 55 let.
V kategorii docentů se jejich celkový podíl prakticky nezměnil. Věková skladba docentů je opět relativně nepříznivá, maximální podíly jsou ve vyšších věkových kategoriích, podíl docentů do 40 let je zanedbatelně malý. V kategorii ostatních učitelů zůstal jejich podíl na fakultě prakticky stejný, věková skladba je rovněž setrvalá.
Pro podporu kvalifikačního růstu mladších pracovníků a jejich setrvání na škole byla v rámci celého ČVUT přijata kritéria pro habilitační a jmenovací řízení tak, že místo celoživotních aktivit lze vycházet u habilitací z aktivity za posledních 5 let, u jmenovacích řízení za posledních 10 let. Do budoucna je nutno pokračovat v souladu s DZ MŠMT ve využívání všech možností podpory mladých špičkových pracovníků počínaje postdoktoradskými granty, maximální podporou stáží v zahraničí až po výraznou diferenciaci v odměňování. Přednostně je třeba zlepšovat podmínky pro vědeckou práci mladých pracovníků, jejich kvalifikační růst, mzdové ohodnocení a pomoc při řešení ubytování těchto pracovníků
V souladu s DZ MŠMT bude zvýšen podíl doktorandů na výuce i výzkumné aktivitě školy a v maximální možné míře budou využíváni pracovníci AV ČR, praxe i hostující profesoři ze zahraničí.
Pokud jde o počet studentů na jednoho učitele lze současnou situaci a její vývojový trend vyjádřit následující tabulkou:
studentů/1 prof. | studentů/1 docenta | studentů /1 ost.p. | studentů/1 učitele | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1997 | 1998 | 1997 | 1998 | 1997 | 1998 | 1997 | 1998 | index | |
FSv | 169,56 | 155,50 | 51,21 | 55,57 | 20,85 | 21,45 | 13,63 | 14,08 | 1,03 |
ČVUT | 182,72 | 180,87 | 43,21 | 54,52 | 22,25 | 23,94 | 13,60 | 15,23 | 1,12 |
Z uvedené tabulky vyplývá, že počty studentů na 1 učitele jsou na FSv ČVUT, resp. na celém ČVUT relativně velmi vysoké, takže s jejich dalším zvyšováním nelze v budoucnu počítat. Pro zachování charakteru výzkumné univerzity všeobecně je nezbytné snižovat počet kontaktních hodin, aby bylo možno uvolnit prostor pro vědeckou, výzkumnou a další tvůrčí činnost.
FSv ČVUT bude v maximální možné míře podporovat odborný a kvalifikační růst všech akademických pracovníků i ostatních odborných pracovníků. V případě mladých pracovníků bude podporovat jejich vzdělávání v oblasti jazykových znalostí, pedagogického vzdělání a komunikačních schopností. Odborný růst je a nadále bude zajišťován zejména účastí všech pracovníků na řešení konkrétních vědeckých, výzkumných a dalších tvůrčích úkolů.
Významnou složku pedagogické kvalifikace bude tvořit uplatňování informačních technologií v pedagogickém procesu. FSv ČVUT bude proto podporovat tvorbu moderních učebních pomůcek a využívání informačních technologií ve výuce zejména v kombinovaných formách studia.
Mimořádný důraz bude kladen na mobilitu akademických pracovníků. Cílovým stavem je, aby každý akademický pracovník strávil nejméně 1 semestr na jiné vysoké škole nebo výzkumném pracovišti pokud možno v zahraničí. K tomuto účelu bude využíváno zejména tvůrčí volno dle zákona č.111/1998 Sb.
Strategie hodnocení kvality vzdělávání i vědecké, výzkumné, umělecké a další tvůrčí činnosti je uvedena ve Statutu FSv ČVUT v článku 15. Základní hodnocení všech složek činnosti fakulty se provádí každoročně a jeho výsledky spolu s analýzou a návrhem dalších opatření se zveřejňují jako součást výroční zprávy.
Hodnocení vzdělávací činnosti je trvalou součástí řídicího procesu fakulty. Součástí hodnocení vzdělávací činnosti jsou ankety studentů pořádané v každém akademickém roce. Závažné připomínky studentů ke kvalitě vzdělávacího procesu mají prověřovat vedoucí pracovníci všech stupňů osobní kontrolou pedagogického procesu. Do roku 2001 bude studentské hodnocení zavedeno v elektronické podobě jako integrální součást informačního systému ČVUT a bude tedy využíváno i studenty FSv ČVUT. Zásadní hodnocení studijních programů bude podkladem pro jejich akreditaci, která proběhne pro studijní programy uskutečňované na FSv ČVUT podle plánu v období 2000-2001. Kvalita doktorských studijních programů bude trvale sledována a řízena oborovými radami těchto programů.
Hodnocení vědecké, výzkumné, umělecké a další tvůrčí činnosti se provádí každoročně na základě kvantifikovaných parametrů používaných v rámci rozpočtových pravidel pro alokaci příspěvku na nespecifikovanou vědeckou a další tvůrčí činnost.
Vědecká rada FSv bude každoročně hodnotit kvalifikační vývoj akademických pracovníků, a to zejména úroveň habilitačních a profesorských řízení a rozvoj doktorských studijních programů.
V intervalu 3 - 5 let se bude opakovat na základě pokynu rektora ČVUT souborné hodnocení kvality řídicího procesu ČVUT, uskutečňovaných studijních programů i programů vědecké, výzkumné, umělecké a další tvůrčí činnosti podle standardní metodiky:
Tyto zprávy a hodnocení budou využity pro zlepšení činnosti jednotlivých fakult a upřesnění programů jejich rozvoje.
Uvedené komplexní hodnocení proběhlo na ČVUT v letech 1995-1996 v rámci programu CRE (Evropská konference rektorů), v roce 1999 se uskutečnila follow-up visit expertů CRE. Výsledky všech komplexních hodnocení budou zveřejňovány, stejně tak i opatření, přijatá jednotlivými fakultami v rámci upřesňování jejich rozvojového záměru.
Internacionalizace vzdělávání se stala prioritní záležitostí pro většinu vysokoškolských institucí ve světě. Je zcela zřejmé, že university a jejich fakulty by stěží byly schopny plnit své základní funkce, tj. vzdělávat studenty a provádět výzkum bez trvalého dialogu s partnery doma i v zahraničí. Tento dialog umožňuje obohacovat a rychleji rozvíjet vzdělávací a výzkumnou činnost a navíc poskytuje užitečné kritérium pro měření vlastních sil, vlastních slabých a silných stránek.
FSv ČVUT se rovněž již dlouhodobě zapojuje do budování vlastní sítě dvoustranné spolupráce s vybranými vysokoškolskými institucemi po celém světě a rovněž tak do vznikajících programů mezinárodní spolupráce v oblasti vzdělávání s cílem podpořit výměnu informací, studentů a učitelů.
Významnou pomocí pro potřebné změny vysokoškolského systému i jeho institucí a struktury a náplně studijních programů a jejich dílčích částí přinesl program TEMPUS, ve kterém ČVUT patřilo, především v prvních letech, k nejúspěšnějším účastníkům. V současné době se do popředí zájmu dostává účast v programech EU SOCRATES a LEONARDO da Vinci.
Účast v programu SOCRATES/ERASMUS umožňuje uskutečňovat vůbec největší počet výměnných studijních pobytů a krátkodobých učitelských mobilit v dosavadní praxi a FSv ČVUT ji využívá v poměrně uspokojivém počtu. Je však v zájmu fakulty neustále rozšiřovat počty vyjíždějících i přijímaných zahraničních studentů, zejména v rámci doktorského studia.
Rozšiřování naší účasti se předpokládá i v ostatních dílčích programech programu SOCRATES, jako jsou Lingua (jazyková příprava), Grundtvig (vzdělávání dospělých a další formy celoživotního vzdělávání), Minerva (otevřené a distanční vzdělávání), Arion (výměna informací a zkušeností), Naric (uznávání vzdělání).
Účast v programu Leonardo da Vinci zatím není tak významná, ale vedle mobility studentů a stáží doktorandů a mladých inženýrů předpokládáme i rozšíření účasti FSv ČVUT do aktivit směřujících do vzdělávání pracovníků státní a veřejné správy.
ČVUT se rovněž úspěšně zapojilo do programu Jean Monnet a regionálních programů CEEPUS a Aktion a je potřeba na úrovni fakulty pokračovat ve vytváření podmínek k jejich nejúčinnějšímu využití pro potřeby studentů a pracovníků.
V oblasti dvoustranných dohod o spolupráci je třeba se soustředit především na uzavírání dohod s prestižními partnery a dále na pravidelné sledování a hodnocení této spolupráce. Přestože jsme otevřeni spolupráci s celým světem, soustředíme se především na Evropu a USA. Znovu je třeba obnovit spolupráci s významnými univerzitami a fakultami v zemích střední a východní Evropy, zejména Polska, Slovenska, Maďarska. Podepsané dlouhodobé rámcové dohody využívat k plnění konkrétních krátkodobých aktivit (mobilita studentů a učitelů, výzkumná spolupráce, společné akce apod.).
FSv ČVUT je prostřednictvím svých funkcionářů i řadových učitelů a vědeckých pracovníků zastoupeno v řadě mezinárodních nevládních institucí, jako např. Asociace evropských stavebních fakult (AECEF). Aktivní účastí v nich (a dalších desítkách profesních institucí) lze pomoci přenosu nejlepších evropských a světových poznatků do prostředí školy a v jejím zájmu je implementovat do všech jejích aktivit. Jejich prostřednictvím rovněž hledat další cesty k rozšiřování mobilit studentů i pracovníků školy.
K dalšímu rozvoji mezinárodních aktivit a jeho příznivému vlivu na prostředí školy a jeho aktivity ať již do oblasti vzdělávání, tak i do všech ostatních činností je nutné:
Stávající organizace a řízení fakulty vychází z tradic fakulty a vysoké školy, respektuje zákon č.111/1998 Sb. a současnou situaci v řízení vysokých škol a jejich součástí.
Struktura FSv ČVUT bude postupně doplňována podle potřeby o další útvary - nové katedry a výzkumná pracoviště.
FSv ČVUT bude podporovat aktivity směřující k sjednocování náplně základních společných kurzů matematiky, fyziky, ekonomiky apod. v rámci ČVUT, avšak vzhledem k velikosti příslušných pracovišť, jejich dislokaci a diferencovanému zaměření nepovažuje případné vytvoření společných ústavů v současné době za vhodné.
V dosavadní praxi se osvědčila úprava řídících struktur fakulty spočívající v tom, že všechny zásadní koncepční otázky jsou řešeny v kolegiu děkana za účasti proděkanů a tajemníka fakulty. Jako výkonný orgán slouží grémium děkana, v němž jsou kromě členů kolegia zastoupeni vedoucí kateder fakulty.
Jako konkrétní formu výše uvedených aktivit bude fakulta:
Při rozpisu základní dotace na provoz i dotace na nespecifikovaný výzkum na katedry a střediska bude fakulta uplatňovat a respektovat kritéria použitá k rozdělování v rámci ČVUT.
Fakulta bude dále rozvíjet a prohlubovat střediskovou formu řízení a hospodaření s finančními prostředky přidělenými z dotací ČVUT i hmotnými prostředky svěřenými k užívání. Do hospodaření kateder a středisek budou účelně a efektivně zapojovány prostředky grantů, projektů a výzkumných záměrů.
Fakulta bude rozvíjet a financovat zejména následující programy:
V rámci péče o personální rozvoj v oblastech vědy a výzkumu, pedagogiky i v oblastech ostatního zabezpečení chodu školy bude FSv ČVUT v souladu s celoškolskou koncepcí rozvíjet svoji vnitřní personální a mzdovou politiku s cílem postupné stabilizace a optimalizace pracovních sil a s rozvojem odměňování na vyšší mzdové úrovni při snižování mzdové nivelizace.
FSv ČVUT bude klást stále vyšší důraz na finanční, materiální i personální zabezpečení vědeckých a výzkumných činností, jejichž financování vidí v:
V průběhu roku 2000 a 2001 má být na ČVUT provedena celková analýza využití a vytížení nemovitostí ČVUT v současné dislokaci fakult a součástí a budou navrženy případné redislokace s ohledem na předpokládanou novou výstavbu a s ohledem na optimální využívání nemovitého majetku. Tento proces se dotkne i činnosti FSv ČVUT.
V oblasti investičního rozvoje objektů bude FSv ČVUT pokračovat především v rekonstrukcích a modernizacích s cílem dosáhnout optimálního využívání používaných prostor a snížit jejich energetickou a provozní náročnost. V souvislosti s rekonstrukcemi a modernizacemi stávajících objektů budovy A, B, C a D bude pozornost věnována též otázkám přístupového a bezpečnostního systému, včetně požární signalizace a zabezpečení všech objektů fakulty. Při financování úprav z hlediska požární bezpečnosti se předpokládá i účelová dotace MŠMT.
Při rekonstrukcích a modernizaci objektů fakulty především o rekonstrukce studoven, laboratoří, hygienických zařízení, energetického vybavení, instalačních vedení, fasád, střešních plášťů a podobně. V období 2001-2002 se předpokládá minimální potřeba cca 8 mil. Kč.
Z hlediska výstavby nových objektů či získání nových prostor je možné uvést představu z prognózy ČVUT: nástavba objektu D (cca 3500 m2), případně uvolnění části stávajících prostor fakultou architektury jejím přemístěním do nového objektu. Realizace je především závislá na finančních prostředcích, jejichž zdroj je zatím nespecifikovaný.
FSv ČVUT trvale pečuje o materiální rozvoj ve všech oblastech, výzkumné, vzdělávací a provozní činnosti, v rámci svých finančních možností, které ale v současné době fakultě neumožňují materiální vybavení na vysoké technické a technologické úrovni.
Přístrojové, technické, materiální a informační vybavení pracovišť včetně laboratoří a učeben považuje FSv ČVUT za svoji prioritu a snahou fakulty bude zabezpečit tuto oblast na co nejvyšší úrovni pro potřeby výukových a výzkumných činností.
K finančnímu zabezpečení těchto aktivit bude FSv ČVUT užívat investičních prostředků z fondů FRIM, dotací, darů a prostředků z vědecko-výzkumných projektů, výzkumných záměrů apod.
Pro studenty FSv ČVUT se předpokládá využívání celoškolských zařízení pro ubytování a stravování, které jsou organizačně zajišťovány SÚZ ČVUT.
Pro výuku a ke školicí činnosti jsou fakultou využívána střediska Černice, Počátky a Mariánská. Další rozšiřování vlastních objektů pro školicí či rekreační akce se zatím nepředpokládá. Podmínky provozu budou zlepšovány a zajišťovány cestou běžné údržby (cca 2 milionů Kč) a dalších rekonstrukcí.
Z hlediska potřeb FSv ČVUT je nutno dobudovat centrum informačních a poradenských služeb zaměřené na:
Aktualizace dlouhodobého záměru FSv ČVUT (stejně jako ČVUT) bude prováděna v souladu se zákonem č.111/1998 Sb. a rozhodnutím ministra školství, mládeže a tělovýchovy každoročně do 31.května příslušného kalendářního roku.
Stěžejní úkoly v oblastech činností fakulty pro rok 2000 jsou:
Dlouhodobý záměr FSv ČVUT byl projednán ve Vědecké radě FSv ČVUT dne 27.dubna 2000 a schválen Akademickým senátem FSv ČVUT dne 24.května 2000.