Legislativa
:
Směrnice děkana č.1/2006
Směrnice děkana č. 1/2006 o provádění doplňkové činnosti na Fakultě stavební ČVUT
Obsah směrnice:
- Úvod
- Pracovně - právní vztahy
- Odměňování
- Pravidla a podmínky provádění doplňkové činnosti na základě
objednávek a smluv o dílo - TA 40, TA 41, TA 48
- Pravidla a podmínky pro kurzy, konference a semináře - TA 42, TA 44
- Pravidla a podmínky pro pronájmy - TA 45
- Kalkulace ceny
- Kooperace v rámci DČ
- Společná ustanovení
I.
Úvod a vymezení pojmů
- Doplňkovou činnost provádí fakulta stavební ČVUT v Praze (dále jen fakulta)
v rámci ustanovení zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách
v platném znění, v souladu s obecně závaznými předpisy a
v souladu s vnitřními předpisy ČVUT v Praze. Doplňková činnost
(dále jen DČ) je uskutečňována na základě živnostenských oprávnění a zvláštních
oprávnění, jejichž komplexní seznam je evidován na rektorátu ČVUT v Praze.
- Tato směrnice se vztahuje na tu část ekonomické činnosti fakulty, která je
v informačním systému školy a v účetnictví vymezena v rámci
komplexní položky 9 typy akcí:
TA 40 hospodářské smlouvy
TA 41 drobná hospodářská činnost
TA 42 kurzy
TA 44 konference, semináře
TA 45 pronájmy
TA 48 akreditovaná činnost
- Tato směrnice se nevztahuje na část ekonomické činnosti fakulty vymezené
v rámci komplexní položky 9 typem akce 09 - ostatní příjmy.
- Doplňkovou činnost uskutečňuje fakulta na základě živnostenských listů ČVUT
v Praze:
Činnost ekonomických a organizačních poradců
Projektová činnost ve výstavbě
Poskytování software
Pronájem nebytových prostor spojený s dalšími službami
Organizační činnost v oblasti vzdělávání
Vědeckovýzkumná, expertní a poradenská činnost v oblasti
technických a přírodních věd
Marketing, propagace, reklama
Polygrafická výroba
Expertní činnost ve stavebnictví
Výkon zeměměřičských činností
Poradenská činnost ve stavebnictví
Truhlářství
Kovoobráběčství
na nichž je fakulta registrována mezi zapsanými provozovnami.
- DČ může fakulta vykonávat za podmínky, že tato činnost nebude narušovat či
omezovat základní poslání školy, tedy její hlavní činnost. K
provádění
DČ může fakulta využít dočasně volné či nadbytečné kapacity.
- Předmět plnění, podmínky vč. termínu plnění a ceny projednává s partnerem
a navrhuje odpovědný řešitel, garant akce, kterým je vždy zaměstnanec fakulty.
II.
Pracovně - právní vztahy
- Na provádění DČ se mohou podílet:
- zaměstnanci fakulty, v souladu s jejich pracovní smlouvou. Přitom činnost
prováděná v
rámci DČ je prací nad rámec pracovních povinností, vymezených
v
pracovní náplni;
- zaměstnanci fakulty, na základě smlouvy o vedlejším pracovním poměru,
pokud v DČ provádí jiný druh činnosti, než je předmětem hlavního
pracovního poměru;
- zaměstnanci fakulty na základě dohody o provedení práce, nebo dohody o
pracovní činnosti, pokud v DČ provádí jiný druh práce než je předmětem
hlavního pracovního poměru a jedná se o činnosti jednorázové, nebo krátkodobé,
které nemůže fakulta zajistit zaměstnanci v pracovním poměru;
- studenti fakulty na základě dohody o provedení práce, nebo dohody o pracovní
činnosti, pokud se jedná o práce, které nelze zajistit zaměstnanci
v pracovním poměru. Podmínkou uzavření dohody je souhlas děkana
fakulty;
- cizí osoby na základě pracovního poměru, nebo uzavřené dohody o provedení
práce, nebo dohody o činnosti (externí pracovník), a to v odůvodněných
případech, kdy se jedná o nepravidelný výkon práce, nebo se jedná o práci,
kterou nemůže fakulta zajistit vlastními zaměstnanci či studenty, nebo
jejich využití by bylo neúčelné či nehospodárné.
- O formě zapojení dalších pracovníků dle odst. 1 rozhoduje odpovědný řešitel,
garant akce. Ten odpovídá také za vedení evidence prací příslušné akce, za
splnění dohodnuté a smluvně potvrzené činnosti v kvalitě, množství a
čase.
- Zapojení dalších pracovníků dle odst. 1 je podmíněno souhlasem přímého nadřízeného
vedoucího takového pracovníka.
- V DČ nelze pracovat v době pracovní neschopnosti, v době ošetřování člena
rodiny a v době mateřské dovolené.
III.
Odměňování
- Na odměňování prací a výkonů v DČ se vztahují ustanovení Zákoníku práce,
obecně platných právních předpisů a "Vnitřního mzdového předpisu ČVUT
v Praze".
- O výši odměny příp. mzdy za práci v DČ rozhoduje odpovědný řešitel, garant
akce, při respektování norem a předpisů dle odst. 1.
- V případě, že v dohodě o provedení práce nebo dohodě o pracovní činnosti
bude uveden závazek fakulty uhradit i některé věcné výdaje (cestovné, použití
vlastních nástrojů apod.) nemohou být tyto položky součástí odměny. Jsou
přímými náklady, potřebnými pro splnění předmětné aktivity fakulty.
- Mzdy, odměny, vyplácí fakulta v termínu výplaty mezd, po vyúčtování ceny
a po odeslání faktury.
- Pokud se již vyplacené odměny stanou součástí neuhrazené pohledávky vůči
odběrateli starší 12 měsíců, budou dotčeným pracovníkům pozastaveny
výplaty dalších odměn z DČ, a to až do výše odměn, které jsou v neuhrazené
pohledávce obsaženy.
- Vedoucí katedry, střediska může písemně požádat tajemníka fakulty o krácení
odměn v rámci příslušné aktivity, pokud zjistí, že zaměstnanec provádí
práci v DČ na úkor řádného plnění pracovních povinností podle pracovní
náplně.
- Zaměstnancům střediska technicko-provozních služeb přiznává tajemník fakulty
pololetně odměnu za práce a služby pro nájemce. Částka odměn pro útvar je
stanovena podle rozsahu pronajaté plochy a kalkulaci ceny pronájmu za m2.
Tyto odměny jsou přímými náklady pronájmů.
- Zaměstnancům nákladových středisek děkanátu jsou za práci navíc spojenou
s agendou DČ, přiznány a čtvrtletně vyplaceny odměny, a to ve výši
určené děkanem fakulty pro kalendářní rok jako % podíl z vyplacených
mezd a odměn DČ. Tyto odměny jsou součástí režijních nákladů DČ.
IV.
Pravidla a provádění DČ na základě objednávek a smluv o dílo
- Jednotlivé aktivity, akce, této části DČ jsou v dalším textu označeny jako
zakázka a ve FIS jsou účtovány a evidovány pod TA 40, TA 41,
TA 48.
- Pravidla a postupy pro drobnou DČ:
- jedná se o zakázky do hodnoty 50.000,- Kč bez DPH, TA 41;
- plnění zakázky se realizuje na základě přijaté a fakultou potvrzené objednávky;
podstatnými náležitostmi objednávky jsou údaje o objednateli i zhotoviteli -
fakultě (název, adresa, odpovědný zástupce, IČO, DIČ, bankovní spojení),
srozumitelný popis předmětu plnění, cena zakázky, termín plnění, datum,
podpisy zástupců obou stran; za fakultu objednávku potvrzuje odpovědný
řešitel a vedoucí odd. DČ;
- na základě objednávky přidělí vedoucí odd. DČ zakázce evidenční číslo
pro FIS;
- o splnění předmětu zakázky předá odpovědný řešitel do odd. DČ zápis o
převzetí zakázky objednatelem, kalkulaci ceny a rozpis kalkul. položky
"mzdy", účetní doklady k přímým nákladům na zakázku předává
odpovědný řešitel odd. DČ průběžně během prací na zakázce;
- odd. DČ, odd. SEI a odd. PaM zajistí záznamy ve FIS, účtování, fakturaci
a vyplacení odměn.
- Pravidla a postupy pro zakázky nad 50.000,- Kč bez DPH, TA 40:
- podkladem pro plnění zakázky je vždy písemná smlouva, obsah a podmínky
smlouvy s obchodním partnerem projednává a navrhuje odpovědný řešitel.
Smlouvu podepisuje odpovědný řešitel jako zástupce fakulty ve věcech
technických, a tajemník fakulty jako zástupce ve věcech smluvních. Při
jednání o smlouvě musí každý zástupce fakulty vždy respektovat zásady
výhodnosti, efektivnosti a hospodárnosti. Podstatnými náležitostmi smlouvy
jsou identifikační údaje o smluvních stranách (název, sídlo, jména zástupců,
IČO, DIČ), bankovní spojení, předmět smlouvy, termín, cena, místo plnění,
platební a záruční podmínky, dodací podmínky, sankce;
- před podpisem smlouvy předá odpovědný řešitel do odd. DČ předběžnou kalkulaci
ceny zakázky, seznam pracovníků, kteří se budou na plnění zakázky podílet,
předpokládanou částku odměn;
- v průběhu řešení předává odpovědný řešitel průběžně do odd. DČ odsouhlasené
a číslem akce označené doklady k přímým nákladům na realizaci zakázky
(drobné vydání, dodavatel. faktury, cestovní příkazy);
- po splnění předmětu zakázky, nebo její části, předá odpovědný řešitel
odd. DČ konečnou, nebo průběžnou kalkulaci, zápis o předání a převzetí
zakázky, rozpis odměn. Podklady k tomu na vyzvání připraví a odpovědnému
řešiteli předá odd. DČ;
- informace podle předchozího odstavce odevzdá odpovědný řešitel nejpozději
do 10ti kalendářních dnů po předání zakázky odběrateli;
- u projektových prací a zakázek v oblasti zeměměřičství odevzdá do odd.
DČ odpovědný řešitel také písemné potvrzení odpovědné osoby, garanta
příslušné živnostenské listiny;
- odd. DČ, odd. SEI, odd. PaM zajistí průběžné i konečné záznamy ve FIS,
účtování, fakturaci a vyplacení odměn.
- Pro zakázky realizované akreditovanou laboratoří (TA 48) platí ustanovení
odst. č.2 a 3 podle hodnoty zakázky. Navíc je laboratoř povinna postupovat
podle aktuálně platné "Příručky jakosti". Laboratoř také vede
vlastní evidenci zakázek.
V.
Pravidla a podmínky pro kurzy, konference, semináře
- Akce pořádané a organizované fakultou, prováděné za úhradu, TA 42, TA 44.
- Pro každou akci, předem odsouhlasenou vedením fakulty, jmenuje děkan fakulty
odborného garanta akce.
- Po stránce odborné a organizační zajišťuje akci garant a příslušná katedra,
středisko.
- Garant akce připraví a předá odd. DČ:
- předběžnou kalkulaci nákladů, výnosů a vložného na akci,
- požadavek na rezervaci prostor a zařízení,
- požadavek na případné služby v průběhu konání akce (vrátnice, úklid,
techničtí pracovníci apod.)
- Odd. DČ zajišťuje garantem požadované služby, průběžně sleduje a eviduje
všechny přímé náklady, sleduje také vývoj výnosů, informuje garanta. Při
podstatných odchylkách proti předběžné kalkulaci informuje i tajemníka fakulty.
- Odd. DČ, SEI, PaM po ukončení akce zajistí zpracování všech účetních dokladů,
závěrečné vyúčtování akce, vyplacení odměn podle dispozic garanta.
VI.
Pronájmy
- Předmětem pronájmu mohou být plochy a prostory v daném čase pro fakultu
nepotřebné a nadbytečné. Ve FIS pronájmy pod TA 45.
- Dlouhodobé i krátkodobé pronájmy se realizují na základě nájemních smluv.
Nájemní smlouvy u krátkodobých pronájmů uzavírá na návrh odd. DČ tajemník
fakulty. Krátkodobý pronájem je limitován dobou trvání do 48 hodin.
Nájemní smlouvy na dlouhodobý pronájem předkládá tajemník předem k odsouhlasení
kolegiu děkana, po schválení podepisuje vedoucí odd. DČ a tajemník fakulty.
- U nájemních smluv na dlouhodobý pronájem plochy větší než 100 m2 a dobu delší
než 6 měsíců lze smlouvu uzavřít až po odsouhlasení pronájmu rektorem
ČVUT v Praze.
- Ceny pronájmu se stanoví podle aktuálně platného ceníku a kalkulace ceny
za m2 pronajaté plochy. Ceník pronájmu navrhuje tajemník, schvaluje děkan
fakulty.
- Příjmy z pronájmů jsou příjmem NS 11910 - fakulta. Pokud předmětem krátkodobého
pronájmu jsou částečně i prostory v užívání a správě normativního útvaru
fakulty, je část výnosů z takového pronájmu, odpovídající míře součinnosti,
příjmem normativního útvaru.
VII.
Kalkulace ceny
- Kalkulace ceny jednotlivých zakázek a akcí musí zahrnovat:
- přímé náklady (materiál, služby)
- cestovné vč. silniční daně
- přímé odpisy (budova, příp. přístroje)
- kooperace
- odměny, mzdy
- pojištění z mezd a odměn (35,4%)
- režie fakulty (minimálně 45% z mezd a odměn), příp. i režie normativních
útvarů
- zisk minimálně 10% z odměn a mezd
- cena bez DPH
- DPH
- cena celkem
- Podle typu zakázky a akce vypracuje odpovědný řešitel, garant akce, kalkulaci
předběžnou, kalkulaci dílčí a kalkulaci konečnou. U drobné DČ (čl.IV, odst.2)
pouze kalkulaci konečnou.
- Konečná kalkulace musí zahrnovat všechny náklady, spojené s realizací zakázky,
akce. Podkladem pro konečnou kalkulaci je výstup FIS, připravený odd. DČ.
Konečná kalkulace spolu se zápisem o předání a převzetí jsou podkladem pro
vyúčtování a fakturaci.
- Podmínky pracovní cesty, související s plněním úkolu v rámci DČ, určuje odpovědný
řešitel, garant akce. A to včetně souhlasu s možným použitím soukromého
vozidla. Odpovědný řešitel, garant akce, podepisuje cestovní příkaz před
zahájením pracovní cesty i její vyúčtování po ukončení cesty.
- Režii fakulty tvoří náklady na energie, nepřímé odpisy, náhrady mezd, mzdové
náklady odd. DČ, odměny pro administrativu a provoz.
- Režií katedry jsou výdaje, související s prováděním DČ na katedře, středisku.
- Zisk z DČ po zdanění je po schválení hosp. výsledku školy se souhlasem děkana
fakulty a projednání v AS fakulty rozdělen do fondů fakulty.
VIII.
Kooperace v rámci DČ
- V případech, kdy v dané době nemá fakulta k dispozici potřebné kapacity,
odborné i technické, může se na DČ podílet i jiná právnická osoba. Taková
součinnost se realizuje na základě písemné smlouvy o kooperaci.
- Předmětem smlouvy o kooperaci mohou být pouze činnosti, pro jejichž provádění
má oprávnění fakulta nebo škola. Smlouva obsahuje ustanovení, jimiž subdodavatel
přejímá odpovědnost a povinnosti fakulty vůči odběrateli.
- Důsledkem součinnosti subdodavatelů na DČ nemůže být zneužití jména ČVUT
v Praze, nebo vznik finančního, věcného, odpovědnostního i dalšího rizika
pro fakultu.
- Rozsah kooperace je limitován max. 50% ceny zakázky nebo akce, bez DPH.
- V případě kooperace zajistí odpovědný řešitel, garant akce, při jednání o
podmínkách smlouvy s odběratelem úhradu zálohy, minimálně do výše ceny
kooperace.
- Pro kooperaci v ceně do 50.000,- Kč bez DPH není nutná smlouva, postačuje
potvrzená objednávka subdodavatelem. Na objednávce je nutné v textu
ošetřit ustanovení předchozích odstavců (např. odpovědnost, termín, záruka).
- Kooperační smlouvy do ceny 100.000,- Kč bez DPH podepisuje vedoucí odd. DČ
a odpovědný řešitel, garant akce. Smlouvy nad 100.000,- Kč bez DPH
podepisuje odpovědný řešitel a tajemník fakulty.
- Pro kooperaci platí pravidla a podmínky zákona o zadávání veřejných zakázek
a pravidla pro vnitřní poptávkové řízení ČVUT v Praze (nad 500 tis. Kč).
IX.
Společná ustanovení
- Zakázky a akce DČ jsou realizovány s cílem vytvoření zisku fakulty.
- Finanční hospodaření v rámci DČ je v účetnictví sledováno a zaznamenáno odděleně,
ve FIS jako komplexní položka 9, TA 40 - 48.
- Reklamace odběratelů a obchodních partnerů posuzuje a vyřizuje tajemník
fakulty po předchozím projednání s odpovědným řešitelem, garantem akce.
- Odd. DČ vede a odpovídá za administrativní a finanční agendu DČ fakulty.
Podklady pro sledování a evidenci nákladů a pro fakturaci získává od odpovědných
řešitelů, garantů, nebo ve FIS. Podle informací odd. SEI sleduje úhrady faktur
od odběratelů, provádí urgence úhrady, u pohledávek starších 6 měsíců
předává potřebné doklady pro vymáhání právní cestou tajemníkovi fakulty.
- Oddělení SEI vede a odpovídá za účetnictví, majetkovou a daňovou agendu DČ
fakulty.
- Veškerý majetek, pořízený k provádění DČ, který po splnění závazku zůstane
v užívání katedry, střediska, útvaru odpovědného řešitele, garanta,
je součástí hmotného majetku fakulty. Na takové předměty se vztahují právní
normy a předpisy o majetku.
- Tato směrnice nabývá účinnosti a platnosti dnem 1.12.2006. Ke stejnému datu
končí platnost směrnice děkana fakulty č. 1/1997.
V Praze dne 18.10.2006
prof. Ing. Zdeněk Bittnar, DrSc.
děkan Fakulty stavební