Magisterský studijní program

UČITELSTVÍ STAVEBNÍCH PŘEDMĚTŮ PRO STŘEDNÍ ŠKOLY

 

Aktuálně:

Studijní plány:

Studijní plán programu Učitelství – prezenční forma
Studijní plán programu Učitelství – kombinovaná forma

Předměty ak. roku 2024/25:

1. - 4. semestr
Volitelné předměty pro všechny studijní programy mgr. studia
Volitelné předměty katedry jazyků pro všechny bc. a mgr. programy

 


O programu:

Název studijního programu: UČITELSTVÍ STAVEBNÍCH PŘEDMĚTŮ PRO STŘEDNÍ ŠKOLY
Typ studijního programu: navazující magisterský
Profil studijního programu: profesně zaměřený
Forma studia: prezenční - kombinovaná
Standardní doba studia: 2 roky (4 semestry)
Jazyk studia: český
Udělovaný akademický titul: Mgr.
Garant studijního programu: prof. Ing. Milena Pavlíková, Ph.D.
Oblasti vzdělávání: Učitelství – 70 % + Stavebnictví 30 %

Cíle studia ve studijním programu

Cílem tohoto navazujícího magisterského profesně zaměřeného studijního programu je připravit kvalifikované učitele stavebních předmětů pro střední školy a pomoci tak zacelit současný velký nedostatek kvalifikovaných pedagogů. Učitelé naleznou uplatnění na různých typech středních škol, na průmyslových i učňovských školách. Studium je určeno pro absolventy bakalářského studia v oblasti stavebnictví. Studijní program se soustřeďuje na obecné pedagogické, psychologické a didaktické disciplíny, které zajišťuje Masarykův ústav vyšších studií, s tím, že oborová didaktika se realizuje na fakultě a je úzce propojena s oborem. Zaměřuje se na metody výuky a konkrétní didaktické přístupy, aby studenti pochopili logiku a kognitivní procesy v daném oboru, a byli tak schopni své budoucí žáky naučit rozvíjet oborové myšlení. Studijní program rozvíjí a prohlubuje oborové znalosti z bakalářské úrovně a pokrývá základní teoretická a profilující témata tak, aby byl absolvent odborně způsobilý dané předměty vyučovat na střední škole; zároveň student získává kompetence odpovídající absolventu učitelského programu.

To spolu s praxí, jež v přípravě zahrnuje i nácvik učitelských vystoupení a schopnost sebereflexe, a dále s povinností absolvovat předmět v anglickém jazyce, by mělo přispět ke vzdělání kvalitních pedagogů, a tím ke zkvalitnění výuky na středních školách a ke zvýšení zájmu středoškolských studentů o technické obory.

Profil absolventa

Absolvent čtyřsemestrálního navazujícího magisterského profesně zaměřeného studijního programu získává znalosti a kompetence potřebné pro výkon povolání učitele stavebních předmětů pro střední školy. Studijní program respektuje požadavky školské politiky na přípravu učitelů pro regulovaná povolání (Rámcové požadavky - čj. MSMT- 4626/2024- 2). Absolvent získává odpovídající znalosti z psychologie, pedagogiky a didaktiky, dále své didaktické schopnosti prohlubuje v rámci oborové didaktiky stavebních předmětů, jež odráží jejich rozmanitost. Své oborové znalosti z bakalářského studia rozvíjí v rámci základních teoretických a profilujících odborných předmětů. Předměty učitelské propedeutiky, oborové didaktiky, oboru i praxe zohledňují kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství viz kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf. V průběhu studia musí absolvovat i předměty v angličtině (6 ECTS) a absolvovat učitelskou praxi v rozsahu 720 hodin (24 ECTS). Absolvent tak získává odborné kompetence v oblasti stavebnictví, je schopen dalšího sebevzdělávání, umí komunikovat v anglickém jazyce a má pedagogicko-psychologické didaktické znalosti a dovednosti potřebné pro moderní způsoby efektivního vedení výuky a podchycení zájmu studentů o obor.

Návaznost na další typy studijních programů

Program navazuje na bakalářské programy v oblasti stavebnictví či příbuzné obory.