Tenký klient
Tato sekce je určena primárně pro zaměstnance děkanátu pracující na virtualizovaných desktopech - tzv. "Tenkém klientovi"
(
obr-00).
Níže naleznete několik vysvětlení, rad a návodů, jak například postupovat při připojení se z domova do pracovní plochy, případně jak správně
připojit periferie anebo využít softwarových nástrojů, které Vám zjednoduší některé úkony.
Upozorňujeme, že pravidelné aktualizace prostředí probíhají každý pátek ve večerních hodinách, proto před odchodem na víkend uložte všechny otevřené
soubory, ukončete programy a odhlaste se. Odpojení se anebo zmáčknutí tlačítka na "krabičce" nestačí!
Základní informace
K virtuálnímu počítači přistupujete v kanceláři přes rozhraní tenkého (zero) klienta (zkráceně TK). Po jeho zapnutí (tlačítko svítí zeleně -
obr-1) uvidíte přihlašovací obrazovku, kde po zadání univerzitních přihlašovacích
údajů (stejné jako do FIS nebo KOS,
obr-02) dostanete na výběr aktuálně nabízené
virtuální skupiny počítačů např. "Office" a "Office (nouzový)" (
obr-03).
Úspěšné přihlášení na virtuální počítač je indikováno zeleně svítícím proužkem nad zapínacím tlačítkem (
obr-04).
Základní pravidla pro práci ve virtuálním prostředí jsou:
- Za běžného provozu si po přihlášení vyberte skupinu počítačů s názvem "Office". Pouze v případě, že Vám v "Office" něco
přestalo správně fungovat (nejspíše po pátečních aktualizacích), vyberte skupinu "Office (nouzový)" a zároveň problém nahlaste do HelpDesku.
Pokud si zvolíte "Office (nouzový)", nezapomeňte se předtím z normálního "Office" odhlásit.
- Data vždy ukládejte buď na disk H: nebo na disk S:. Nikdy je neukládejte na disk C:, který se po odhlášení maže!
- Během týdne se při odchodu z práce nemusíte odhlašovat, ale stačí se od virtuálního desktopu odpojit - krátkým stisknutím tlačítka na TK (zhasne zeleně
svítící proužek - obr-01). U rozpracovaných dokumentů nezapomeňte pro jistotu uložit změny
popř. dokumenty zcela zavřít.
- V pátek se při odchodu z virtuálního desktopu vždy odhlašujte (předtím zavřete všechny programy). Ve večerních hodinách probíhá pravidelná aktualizace
celého prostředí.
- Tenkého klienta běžně vypínat nemusíte, ale můžete (delším zatlačením a přidržením tlačítka na TK). TK se jinak obvykle po několika hodinách vypne automaticky
a podsvícení tlačítka je pak oranžovou barvou (obr-05).
- O pomoc v případě potíží/dotazů zažádejte kdykoliv přes web: https://helpdesk.cvut.cz/
- bližší informace naleznete na https://www.fsv.cvut.cz/vic/helpdesk.php
- pouze v urgentních případech volejte na fakultní HelpDesk linku
Co není podporováno
- není podporován jiný HW než dodaný případně předem projednaný s VIC FSv, tj. vlastní zakoupená sluchátka, kamery, monitory a další periferie,
- V "těžkých" emailových klientech (Outlook, Thunderbird) nejsou podporovány jiné emailové účty než FSv a ČVUT (fakultní IMAP a Exchange ČVUT).
Časté dotazy (FAQ)
- Jaký je rozdíl mezi odpojením a odhlášením ?
- Jak jde tenký klient (krabička) vypnout ?
- Jak se můžu připojit z domova a používat i USB klíče, lokální disky, více monitorů, atp. ?
- Po přihlášení si mám vybrat mezi "Office" a "Office (nouzový)", k čemu to je ?
- Po přihlášení v kanceláři mám najednou velké ikony na ploše, proč ?
- Jak si z domova připojím USB flash disk nebo jinou USB periferii ?
- Jak mají být správně zapojené periferie do TK - klávesnice, myš, kamera, telefon, USB flashky ?
- Rozházely se (změnily pozici) ikony na ploše, co s tím? Co je program "pacička" (Icon Shepherd) ?
- Jak udělám video záznam plochy/problému nebo videokonference ? Co je to "Easy Screencast Recorder" ?
- Kam si mám ukládat soukromá data, kam data oddělení a jak si je mohu vyměňovat s dalšími lidmi ? Jak si je obnovím, pokud si je omylem smažu ?
- Chci si připojit z domova do pracovního prostředí lokální disky z počítače, jak to provedu ?
- Jak si změním heslo nebo zažádám o osobní (kvalifikovaný) certifikát?
Mám dotaz resp. potřebuji pomoc
V případě jakýchkoliv dotazů nebo potíží vytvořte úlohu v
HelpDesku, projekt "FSv_VIC_IT_Problémy a požadavky".
Vyplňte svůj dotaz, případně popište problém, se kterým se potýkáte. Bližší informace o Helpdesku naleznete
zde.
1. Jaký je rozdíl mezi odpojením a odhlášením ?
Pokud se dáte ze systému "odpojit" anebo stisknete na "krabičce" tlačítko (pozor, stisknout na max 1 sekundu, delší podržení vypne
krabičku), tak dojde k odpojení od Windows. Všechny programy a soubory zůstávají nadále otevřené a kdykoliv, kdy se přihlásíte zpátky do tenkého klienta
ať už z kanceláře nebo z domova, tak můžete pokračovat ve své rozdělané práci. Technicky řečeno dojde pouze k "uzamčení" plochy a
odpojení. K automatickému odpojení dojde i např. při výpadku elektřiny případně vypnutí TK tlačítkem.
Určitě se nedávejte pouze odpojit před víkendem, protože v pátek večer probíhají aktualizace systémů a dochází k restartu celého prostředí.
"Odhlášení" z Windows provede kompletní tvrdé zavření všech souborů a programů a provede se restart celého systému Windows. Proto je nanejvýš vhodné,
abyste si před odhlášením všechny soubory uložily a otevřené programy ukončily.
2. Jak jde tenký klient (krabička) vypnout ?
Tenký klient resp. krabička, co máte na stole, jde vypnout podržením tlačítka na několik sekund (cca 3 sekundy), klient se vypne a tlačítko zůstane svítit
oranžově (
obr-05). V běžném provozu dochází k automatickému vypnutí TK po několika hodinách.
I když je TK vypnutý, a Vy jste se dali před jeho vypnutím ze systému pouze odpojit a ne odhlásit, tak veškerá Vaše práce je i nadále "rozdělaná", soubory
otevřeny a programy spuštěny a můžete se kdykoliv znovu ke své práci vrátit a pokračovat v ní.
3. Jak se můžu připojit z domova a používat i USB klíče, lokální disky, více monitorů, atp. ?
Jsou dvě možnosti, jak se můžete připojit z prostředí mimo kanceláře.
- Připojení přes webové rozhraní https://office.fsv.cvut.cz - po kliknutí na "VMware Horizon HTML
Access" se přihlásíte svým uživatelským jménem a heslem stejně jako v kanceláři a ve třetím řádku vyberete "MS" a klikněte na tlačítko "Login".
Po přihlášení se Vám zobrazí skupiny počítačů, ke kterým se můžete přihlásit (nejspíše dostanete na výběr):
- Office
- Office (nouzový)
Po zvolení příslušného desktopu (obvykle "Office") se Vám zobrazí stejná pracovní plocha jako v kanceláři. Tohle připojení je nejrychlejší, ale má zároveň
nejvíce omezení. Nepodporuje přenos dat z disků Vašeho domácího PC anebo USB flashky do pracovního prostředí, nepodporuje více monitorů, případně připojování
dalších periferií atp.
- Připojení přes "těžkého" klienta - několika kliknutími si nainstalujete tzv. "těžkého" klienta ze stránek
https://office.fsv.cvut.cz. Po kliknutí na tlačítko "Install VMware Horizon Client" si stáhnete
program "VMware Horizon Client", kde pouhým odklikáním tlačítek "Next/Další/OK" provedete instalaci.
Následné připojení je jednoduché (obr-06), po spuštění programu kliknete vlevo nahoře na tlačítko
"New Server" a do otevřeného okénka napíšete "office.fsv.cvut.cz" (bez uvozovek) a kliknete na "Connect". Po tomto kroku se Vám zobrazí
ikonka oranžového obláčku s nápisem "office.fsv.cvut.cz". Když na ni 2x kliknete, tak budete vyzváni na zadání jména a hesla. Zadáte přihlašovací údaje
a vyberete v položce "Domain" hodnotu "MS" a kliknete na Login. Zobrazí se Vám desktopy, ke kterým se můžete přihlásit (nejspíše dostanete na výběr):
- Office
- Office (nouzový)
Po zvolení příslušného desktopu (obvykle "Office") se Vám zobrazí stejná pracovní plocha jako v kanceláři.
Tento postup je sice složitější o krok instalace "těžkého" klienta, ale umožní Vám využívat disky z Vašeho domácího PC, USB flashky, více monitorů, atp. i
z domova.
Bližší popis jak si připojit USB flash disk anebo jiný lokální disk, naleznete v dalších bodech.
4. Po přihlášení si mám vybrat mezi "Office" a "Office (nouzový)", k čemu to je ?
Po přihlášení máte v nabídce na výběr následující možnosti (
obr-03):
- Office - tzv. "produkční" pracovní prostředí, vždy v pátek projde aktualizací,
- Office (nouzový) - verze prostředí z "před týdnem", bez aktualizací z posledního pátku.
Každý pátek probíhají aktualizace celého prostředí. Může se stát, že aktualizace systému anebo novější verze programu něco rozbije, co se ale zjistí až při snaze danou
aplikaci použít např. v pondělí ráno. Abyste nemuseli čekat na odstranění problému a mohli pokračovat v práci bez zdržení, tak se z "Office" odhlaste
(ne odpojte!) a přihlaste se do "Office (nouzový)", kde by Vám vše mělo fungovat jako před aktualizací prostředí. Zároveň nezapomeňte nahlásit do HelpDesku,
že něco v produkční verzi "Office" přestalo fungovat, ať to můžeme co nejdříve opravit.
"Office (nouzový)" je jen pro dočasné nouzové krátkodobé použití a z tohoto prostředí probíhá každou noc automatické odhlášení bez ukládání otevřených dat!
5. Po přihlášení v kanceláři mám najednou velké ikony na ploše, proč ?
Pravděpodobně jste se připojovali do pracovní plochy z domova a doma máte na monitoru nastavené jiné rozlišení, než na monitoru v práci.
Oprava je jednoduchá. Dejte se z Windows odhlásit (odpojit nestačí!), vydržte cca 20 sekund a znovu se přihlaste. Po přihlášení by měly být ikony již v pořádku.
6. Jak si z domova připojím USB flash disk nebo jinou USB periferii?
Pokud si chcete do svého pracovního prostředí připojit z domova USB flash disk nebo jinou USB periferii, musíte si nejdříve nainstalovat tzv. "těžkého klienta",
jak bylo popsáno v předchozích bodech. Následně stačí zasunout USB flash disk nebo jinou periferii do počítače a v těžkém klientovi zvolit volbu
"Connect USB Device" a z nabízených USB zařízení kliknout na to, které chcete "promapovat" do svého pracovního prostředí v práci
(
obr-10).
Můžete si taktéž připojit i další lokální disky z počítače, ze kterého se přihlašujete, informace naleznete v dalších bodech.
7. Jak mají být správně zapojené periferie do TK - klávesnice, myš, kamera, telefon, USB flashky ?
Odpověď na tuto otázku záleží na tom, jestli máte USB kameru.
- V případě, že máte kameru do USB, připojte klávesnici a myš do prodlužovacího USB HUBu (obr-07), který je
připojený do TK zezadu. Pokud připojíte klávesnici/myš přímo do tenkého klienta, tak Vám kamera nebude správně fungovat. Stejně tak pokud chcete připojit např. mobilní
telefon, tak ho připojte přes prodlužovací USB HUB. Kameru zapojte přímo zezadu do TK do USB portu vedle prodlužovacího USB HUBu.
- Pokud kameru nemáte, připojujte klávesnici/myš/telefon atp. buď přímo do zadních USB portů TK anebo pokud máte prodlužovací USB HUB, tak do něj a USB HUB mějte
připojen do zadních portů TK. Mobilní telefon můžete případně připojit i zepředu.
USB flash disky připojujte do předních USB portů TK.
8. Rozházely se (změnily pozici) ikony na ploše, co s tím ? Co je program "pacička" (Icon Shepherd) ?
Jedná se o jiný typ problému, než byl popisován v bodě 5.
Někdy se stane, že při připojování se z různých míst a zařízení (z domova, z notebooku, klasického PC, tabletu) dojde ke "zpřeházení" ikon na ploše. Nejjednodušší
jak "srovnat" ikony do původního stavu je program "pacička" (
obr-08).
Stačí, když na tento program v pravém dolním rohu kliknete pravým tlačítkem a vyberete z menu položku "Restore icons". Budou Vám nabídnuty dny/časy, ze kterých
je udělán záznam rozložení ikon na Vaší ploše. Vyberte např. předchozí den (Yesterday), nebo ještě dřívější. Ikony by se měly hned přeskládat do stavu, v jakém se nacházely
ve vybraném datu/čase.
9. Jak udělám video záznam plochy/problému nebo videokonference ? Co je to "Easy Screencast Recorder" ?
Pro zjednodušení zaznamenání nějakých chyb/problémů, případně záznam posloupnosti kroků jak daný problém nasimulovat, máte k dispozici program "Easy Screencast
Recorder", který se nachází v pravém dolním rohu (žlutý čtvereček s modrým lemováním) -
obr-09.
Stačí, když na tento program kliknete pravým tlačítkem a zvolíte volbu "Start recording". V té chvíli začne nahrávání Vaší plochy a všech úkonů, které budete provádět.
Zopakujte postup, kterým předvedete, jak se dostanete k problémovému stavu v nějaké aplikaci, případně ukážete, že něco nefunguje jak má, případně funguje pomalu atp.
Po tom, co to předvedete opět klikněte pravým tlačítkem na ikonku programu v pravém dolním rohu a zvolte volbu "Stop Recording".
Na disku H: následně naleznete video soubor s příponou ".asf", který lze přehrát. Napište nám do HelpDesku, že jste zaznamenali do videa problém anebo posloupnost
kroků, jak problém nasimulovat. My si toto video přehrajeme a budeme tak moci lépe problém zanalyzovat.
Také je možné provést i např. záznam nějakého školení, videokonference, atp., které z nějakého důvodu nebudete mít umožněné nahrávat (např. to příslušný program, přes který
bude školení probíhat, nebude umožňovat). V tomto případě je ale potřeba kontaktovat HelpDesk. Musí se totiž nastavit i nahrávání zvuku (obvykle se nahrává pouze video).
Zároveň se musí přenastavit doba délky záznamu, která je ve výchozím stavu omezena na 100MB (cca 5 minut záznamu).
10. Kam si mám ukládat soukromá data, kam data oddělení a jak si je mohu vyměňovat s dalšími lidmi? Jak si je obnovím, pokud si je omylem smažu?
Nikdy neukládejte data na disk C: ! Po odhlášení veškerá data uložená na tento disk budou smazána.
Osobní data ukládejte na disk H:, dostanete se k nim pouze Vy.
Data, která chcete sdílet kolegům popř. ostatním zaměstnancům fakulty, ukládejte na síťový disk S:, kde pod označením vašeho oddělení naleznete složky Private a Public. Do nich
můžete data, která chcete sdílet, uložit.
Význam složek:
- Private – dostupná jen pro členy vašeho oddělení
- Public – dostupná všem zaměstnancům a studentům FSv
V případě, že požadujete speciální nastavení oprávnění tj. chcete data umožnit sdílet pouze konkrétním osobám, není to problém. Nejjednodušší bude, pokud budete kontaktovat
HelpDesk oddělení, které Vám s tím pomůže.
V případě, že došlo z nějakého důvodu ke smazání dat a chcete je obnovit, návod včetně dalších informací naleznete zde:
https://portal.fsv.cvut.cz/vic/uloziste
11. Chci si připojit z domova do pracovního prostředí lokální disky z počítače, jak to provedu ?
V takovém případě při přístupu z domova si musíte nejdříve nainstalovat tzv. "těžkého klienta", jak bylo zmíněno v předchozích bodech a připojit se přes něj.
Následně v klientovi stačí kliknout na "Options" - "Share Folders" (
obr-11 a
obr-12) a vybrat si disky, které chcete "promapovat" do svého pracovního prostředí. Poté zvolené
disky uvidíte mezi ostatními disky ve svém pracovním prostředí.
12. Jak si změním heslo nebo zažádám o osobní (kvalifikovaný) certifikát ?
Informace najdete zde:
https://ist.cvut.cz/podpora/navody/faq-heslo/.