Tenký klient pro systém Windows 11
Tato sekce je určena primárně pro zaměstnance děkanátu pracující na virtualizovaných desktopech - tzv. "
Tenkém klientovi".
Níže naleznete několik vysvětlení, rad a návodů, jak například postupovat při připojení se z domova do pracovní plochy, případně jak správně připojit
periferie anebo využít softwarových nástrojů, které Vám zjednoduší některé úkony.
Upozorňujeme, že pravidelné aktualizace prostředí probíhají každý pátek ve večerních hodinách, proto před odchodem na víkend uložte všechny otevřené
soubory, ukončete programy a odhlaste se.
Odpojení z virtuálního počítače nestačí (
obr-01) !
Základní informace
K virtuálnímu počítači přistupujete v kanceláři přes rozhraní tenkého klienta (zkráceně TK). Po jeho zapnutí (se rozsvítí bílá kontrolka –
(
obr-02) uvidíte přihlašovací obrazovku, kde po zadání univerzitních přihlašovacích
údajů (stejné jako do FIS nebo KOS, (
obr-03)) dostanete na výběr aktuálně nabízené
virtuální skupiny počítačů (
obr-04).
Pravidla pro práci ve virtuálním prostředí
- Za běžného provozu pracujete na počítači s názvem "Office W11". Pouze v případě, že Vám v "Office W11" něco přestalo správně fungovat (nejspíše po pátečních
aktualizacích), vyberte skupinu "Office W11 - nouzový" a zároveň problém nahlaste do HelpDesku. Pokud si zvolíte "Office W11 - nouzový", nezapomeňte se předtím
z normálního "Office W11" odhlásit!
- K přihlášení do "Office W11" nebo "Office W11 – nouzový" stačí pouze 1 kliknutí.
- Data vždy ukládejte buď na disk H: nebo na disk S:. Nikdy je neukládejte na disk C:, který se po odhlášení maže! Výjimkou jsou pouze provozní uživatelské složky
Windows (Desktop, Documents, Downloads, Favourites, Music, Pictures, Videos).
- Během týdne se při odchodu z práce nemusíte odhlašovat, ale stačí se od virtuálního desktopu odpojit (obr-01).
U rozpracovaných dokumentů nezapomeňte, pro jistotu, uložit změny, popř. dokumenty zcela zavřít.
- V pátek se při odchodu z virtuálního desktopu vždy odhlašujte (předtím zavřete všechny programy). Ve večerních hodinách probíhá pravidelná aktualizace celého prostředí.
V případě, že nedojde k odhlášení, budete odhlášeni systémovou úlohou!
Co není podporováno
- Není podporován jiný hardware než dodaný případně předem projednaný s VIC FSv, tj. vlastní zakoupená sluchátka, kamery, monitory a další periferie.
- V "těžkých" emailových klientech (Outlook, Thunderbird) nejsou podporovány jiné emailové účty než FSv a ČVUT (fakultní IMAP s klientem Thunderbird a Exchange ČVUT v Outlooku).
Často kladené dotazy
- Jaký je rozdíl mezi odpojením a odhlášením ?
- Jak jde tenký klient (krabička) vypnout ?
- Jak se můžu připojit z domova ?
- Po přihlášení si mám vybrat mezi "Office W11" a "Office W11 - nouzový", k čemu to je ?
- Po přihlášení v kanceláři mám najednou velké ikony na ploše, proč ?
- Jak si z domova připojím USB flash disk nebo jinou USB periferii ?
- Jak mají být správně zapojené periferie do TK - klávesnice, myš, kamera, telefon, USB flashky ?
- Kam si mám ukládat soukromá data, kam data oddělení a jak si je mohu vyměňovat s dalšími lidmi ? Jak si je obnovím, pokud si je omylem smažu ?
Mám dotaz resp. potřebuji pomoc
V případě problémů a dotazů Vám pomohou pracovníci Střediska podpory uživatelů, které je součástí Výpočetního a informačního centra FSv.
Technické potíže prosím hlaste formou zadání tiketu do
ServiceDesku, dlaždice
IT Služby.
1. Jaký je rozdíl mezi odpojením a odhlášením ?
Pokud se ze systému
"odpojíte" (
obr-01), tak dojde k odpojení od Windows. Všechny programy
a soubory zůstávají nadále otevřené a kdykoliv, kdy se přihlásíte zpátky do prostředí tenkého klienta ať už z kanceláře nebo z domova, tak můžete pokračovat ve své
rozdělané práci. K automatickému odpojení dojde i např. při výpadku elektřiny.
"Odhlášení" z Windows provede kompletní tvrdé zavření všech souborů a programů a provede se restart celého systému Windows. Před odhlášením je tedy nutné všechny soubory uložit a otevřené programy ukončit.
Určitě se odhlašte před víkendem, protože v pátek večer probíhají aktualizace systémů a dochází k restartu celého prostředí.
2. Jak jde tenký klient (krabička) vypnout ?
Tenký klient tedy krabička, co máte na stole, jde vypnout přes pravé horní tlačítko na „rybičkové“ ploše. Po vypnutí tlačítko zhasne
(
obr-05). Pokud jste se z TK neodhlásili, tak samotné vypnutí odhlášení nezpůsobí a veškerá Vaše práce je i nadále "rozdělaná",
soubory otevřeny a programy spuštěny, tedy se můžete kdykoliv znovu ke své práci vrátit a pokračovat.
3. Jak se můžu připojit z domova ?
Je vyžadováno připojení přes "těžkého" klienta. Klienta stahujete ze stránek
výrobce.
Pro systém Windows je doporučena verze Windows Current Release. Po výběru verze a kliknutí na tlačítko "Download File" si stáhnete instalační program pro "Citrix Workspace",
který poté nainstalujete.
Následné nastavení připojení je jednoduché. Po spuštění programu do okénka napíšete
office11.fsv.cvut.cz
(
obr-06) a kliknete na "Continue". Po tomto kroku zadáte přihlašovací údaje a po jejich potvrzení
uvidíte dostupné počítače (nejspíše dostanete na výběr):
- Office W11
- Office W11 - nouzový
Po zvolení příslušného desktopu (obvykle "Office W11") se Vám zobrazí stejná pracovní plocha jako v kanceláři.
K nastavení pracovního prostředí používáte horní menu Workspace klienta (
obr-07).
4. Po přihlášení si mám vybrat mezi "Office W11" a "Office W11 - nouzový", k čemu to je?
Po přihlášení máte v nabídce na výběr následující možnosti (
obr-08):
- "Office W11" - tzv. "produkční" pracovní prostředí, vždy v pátek projde aktualizací,
- "Office W11 - nouzový" - verze prostředí z "před týdnem", bez aktualizací z posledního pátku.
Každý pátek probíhají aktualizace celého prostředí. Může se stát, že aktualizace systému anebo novější verze programu něco rozbije, což se ale zjistí až při snaze danou aplikaci
použít např. v pondělí ráno. Abyste nemuseli čekat na odstranění problému a mohli pokračovat v práci bez zdržení, tak se z "Office W11"
odhlaste (ne odpojte!),
vydržte cca 2 minuty a znovu se přihlaste do "Office W11 - nouzový", kde by Vám vše mělo fungovat jako před aktualizací prostředí. Zároveň nezapomeňte nahlásit do ServiceDesku,
že něco v produkční verzi "Office W11" přestalo fungovat, ať to můžeme co nejdříve opravit.
"Office W11 - nouzový" je jen pro dočasné nouzové krátkodobé použití a z tohoto prostředí probíhá každou noc automatické odhlášení bez ukládání otevřených dat!
5. Po přihlášení v kanceláři mám najednou velké ikony na ploše, proč?
Pravděpodobně jste se připojovali do pracovní plochy z domova a doma máte na monitoru nastavené jiné rozlišení, než na monitoru v práci. Oprava je jednoduchá. Odhlaste se z Windows
(odpojit nestačí!), vydržte cca 2 minuty a znovu se přihlaste. Po přihlášení by měly být ikony již v pořádku.
6. Jak si z domova připojím USB flash disk nebo jinou USB periferii?
Pokud si chcete do svého pracovního prostředí připojit z domova USB flash disk nebo jinou USB periferii, musíte si nejdříve nainstalovat tzv. "těžkého klienta", viz bod tři.
Následně stačí zasunout USB flash disk nebo jinou periferii do počítače a pár vteřin počkat. USB disk se nepřipojí jako „písmenko“ v běžných Windows,
ale bude dostupný obdobně, jako síťové sdílení. Nelze jej ani vysunout-odpojit, a proto jej „vyndáváme“ jen, když na USB není zapisováno.
7. Jak mají být správně zapojené periferie do TK - klávesnice, myš, kamera, telefon, USB flashky?
Kameru vždy zapojte do jedné ze dvou spodních zásuvek na čelním panelu TK. Zapojení ostatních zařízení je libovolné.
8. Kam si mám ukládat soukromá data, kam data oddělení a jak si je mohu vyměňovat s dalšími lidmi? Jak si je obnovím, pokud si je omylem smažu?
Nikdy neukládejte data na disk
C: ! Po odhlášení veškerá data uložená na tento disk budou smazána.
Osobní data ukládejte na disk
H:, dostanete se k nim pouze Vy.
Data, která chcete sdílet kolegům popř. ostatním zaměstnancům fakulty, ukládejte na síťový disk
S:, kde pod označením vašeho oddělení naleznete složky Private a Public.
Do nich můžete data, která chcete sdílet, uložit.
Význam složek:
- Private – dostupná jen pro členy vašeho oddělení
- Public – dostupná všem zaměstnancům a studentům FSv
V případě, že požadujete speciální nastavení oprávnění, tj. chcete data umožnit sdílet pouze konkrétním osobám, není to problém. Nejjednodušší bude, pokud budete kontaktovat kolegy z HelpDesku, kteří Vám pomohou.
V případě, že došlo z nějakého důvodu ke smazání dat a chcete je obnovit, návod včetně dalších informací naleznete na
stránkách fakultního datového úložiště